ירושלמים, הכונו! משרד התחבורה עדכן: "זה יקרה בין 6 ל-8 בערב"
26.02.25 / 19:00
לאחר דחיות חוזרות ונשנות זהו הצפי להפעלת הרכבת הקלה לכל אורך המסלול החדש

מחר זה יקרה? לאחר שבועיים בהן נערכו נסיעות מבחן מקיפות, צפוי הערב (חמישי) להיפתח סוף סוף המסלול המלא של הרכבת הקלה בירושלים. כפי שדיווחנו, לפני כשלושה שבועות הושבתה פעילותה של הרכבת הקלה בבירה למשך שבוע שלם, לצורך ביצוע שדרוג של מערכות האיתות והבקרה – לקראת פתיחת ההארכות של המסלול, לעין כרם בדרום העיר ולנווה יעקב בצפונה.
170 אלף הנוסעים נדרשו לנסוע בדרכים חלופיות, עד שהרכבת חזרה לפעילותה – אך עדיין ללא ההארכות, שכן בהן המשיכו להתבצע נסיעות המבחן וההרצה במשך השבועיים האחרונים.
כעת, מודיע משרד התחבורה כי בשעה טובה צפוי הרכבת להתחיל ולנוע לאורך כל המסלול – החל מהערב. במשרד ציינו את שעת הפתיחה באופן מוזר משהו כשנקבו בטווח הזמנים "בין 6 ל-8 בערב", והדגישו כי לא יתקיים טקס חגיגי בשל המצב הקשה והאבל הכבד השורר בימים אלה עם החזרתם של חללים שנחטפו לשבי החמאס.
עוד בנושא:
באשמת ה'חיצונים': הרכבת הקלה תושבת גם מחר
"נדרשת סבלנות": הרכבת הקלה חוזרת היום בהדרגה לפעילות
לא ייאמן: בקרונות החדשים של הרכבת הקלה יש פחות מקומות
הספירה-לאחור עודכנה: בקרוב תחל לנוע הרכבת הקלה לכל אורך המסלול?
פתיחת הקו האדום המלא של הרכבת הקלה בירושלים לנסיעות מסחריות התאפשרה לאחר השלמת כל מבחני ההסמכה והבטיחות של הרכבת וקבלת כל האישורים הנדרשים להפעלת הקטעים החדשים של הקו האדום בצפון העיר ובדרומה.
הקו האדום המשודרג כולל כעת שבעה קילומטרים נוספים של מסילות רכבת, ובהם 12 תחנות חדשות. מדובר בתחילתה של מהפכה תחבורתית חכמה שתביא לשיפור הנגישות, הפחתת עומסי התנועה ושדרוג מערך התחבורה הציבורית בבירה.
במסגרת הפרויקט, הוקמו ארבע תחנות חדשות בצפון בשכונת נווה יעקב, ועוד שמונה בדרום מערב העיר, המקשרות את שכונות קרית יובל וקרית מנחם, צומת אורה ובית החולים הדסה עין כרם. תוספות אלו משפרות משמעותית את הקישוריות של עשרות אלפי תושבים, ומאפשרות נסיעה חלקה, מהירה ונוחה ברחבי העיר.
התחנה בבית החולים הדסה עין כרם היא שיפור משמעותי, המאפשר למטופלים, מלווים, מבקרים ואנשי הצוות הרפואי להגיע ישירות ובנוחות לאחד המרכזים הרפואיים המובילים בישראל.
התחנות החדשות בחלק הצפוני כוללות את התחנות הבאות: תחנת קצה בצומת נווה יעקב והרב פרדס, נווה יעקב צפון, תחנת יצחק טבנקין, הנמצאת בסמוך לצומת נווה יעקב ויצחק טבנקין, תחנת מזל קשת בצומת משה דיין ומזל קשת, ותחנת מזל שור, בצומת משה דיין ומזל שור, בפסגת זאב.
התחנות החדשות במקטע הדרומי כוללות את התחנות הבאות: תחנת שמריהו לוין, הנמצא בסמוך לרחובות זנגוויל, שמריהו לוין והנטקה, בכניסה לשכונת קרית יובל, תחנת קרית יובל מערב, הנמצאת ברחוב הנטקה, סמוך לרחוב חיים חביב, תחנת גן המפלצת, ליד גן רבינוביץ' המכונה "גן המפלצת", סמוך לצומת הנרייטה סאלד וטהון, תחנת הנרייטה סאלד מזרח, הנמצא בסמוך לצומת הנרייטה סאלד ומקסיקו, בכניסה לשכונת קרית מנחם, תחנת קרית מנחם, הנמצאת סמוך לצומת הנרייטה סאלד ואיסלנד, תחנת צומת אורה, תחנת בית הספר לרפואה, הנמצאת בכניסה לבית החולים הדסה עין כרם (האוניברסיטה העברית), ותחנת הדסה עין כרם, הנמצאת בסמוך למגדל האשפוז בבית החולים הדסה עין כרם.
שדרוג הקו האדום כולל בין היתר שילוט חכם עם מידע רכבות בזמן אמת, קרונות חדשים ומערכות כרטוס מתקדמות. הפעלת הקו האדום המשודרג היא רק ההתחלה. משרד התחבורה, בשיתוף עם עיריית ירושלים, ותכנית אב לתחבורה (צתא"ל), ממשיכים להוביל את ירושלים למהפכה תחבורתית הכוללת את פיתוח התוואי הירוק והכחול של הרכבת הקלה, חניוני חנה וסע, מסופי נוסעים והכל בשילוב טכנולוגיות מתקדמות.
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "אנו מציינים צעד משמעותי נוסף במהפכת התחבורה בירושלים, המשתלבת בחזון שלנו לשיפור איכות החיים ולהפחתת יוקר המחיה בישראל. הקו האדום המורחב והמשודרג הוא מערכת תחבורה מתקדמת המהווה גשר בין שכונות, אנשים וקהילות, ומקרבת אותנו לעיר חכמה בסטנדרטים הבינלאומיים הגבוהים ביותר. כי רק מערכת תחבורה ציבורית יעילה ואטרקטיבית תציע פתרון לגודש בכבישים, לפקקים ולבעיות החניה, ותתרום לאיכות הסביבה ולבטיחות בדרכים. יחד נמשיך לקדם את ירושלים כבירת התחבורה הציבורית של ישראל, תוך שילוב של טכנולוגיה מתקדמת, תכנון פורץ דרך ומחויבות אמיתית לציבור".
ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "הקו האדום המורחב הוא בשורה משמעותית לתושבי ירושלים. הוא מחבר בין קצוות העיר, מפחית את עומסי התנועה ומספק גישה ליעדים מרכזיים כמו בית החולים הדסה. זהו שינוי מהפכני עבור העיר שלנו, ואנחנו גאים במערכת תחבורה ברמה עולמית עבור התושבים והמבקרים שלנו".
מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "פתיחת הקו האדום בירושלים במלואו מסמלת את השינוי האסטרטגי ששרת התחבורה, מירי רגב, מובילה במשרד התחבורה – השקעה בתשתיות מתקדמות, שילוב טכנולוגיות חדשות ושדרוג מערכות תחבורה ברחבי הארץ. מדובר בצעד משמעותי נוסף לקראת רשת תחבורה ציבורית חדשנית שתתן מענה לצורכי תושבי מטרופולין ירושלים. אני מברך את כל הגורמים המעורבים בפרויקט, ומשוכנע שהמהלך הזה יתרום לשיפור חיי היומיום בעיר ולחיזוק מעמדה של ירושלים כעיר מובילה בארץ ובעולם".
מנכ"ל צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים, זהר זולר: "ירושלים מחזקת היום את מעמדה כמובילת מהפכת התחבורה בישראל. הקו האדום המורחב יחד עם מרכיבי התחבורה הנוספים בירושלים ובנם מערך האוטובוסים, מסלולי הליכה, שבילי אופניים, חניוני חנה וסע ועוד, משקף את המחויבות שלנו לתחבורה ציבורית הוליסטית, מודרנית, בטוחה ויעילה המשרתת את התושבים והמבקרים כאחד. פרויקט זה יציב סטנדרט חדש לערים ברחבי הארץ".
מנכ"ל חברת כפיר, אורן כהן: "פתיחת הקו האדום המוארך והמשודרג מסמנת הישג הנדסי ותפעולי יוצא דופן. השדרוג המקיף שביצענו כולל החלפת מערכות טכנולוגיות מתקדמות לאורך כל התוואי, שישפרו את בטיחות ואיכות השירות למשתמשי הרכבת הקלה, תוך שמירה על סטנדרטים בינלאומיים מחמירים. המערכת החדשה תאפשר לנו להגדיל בהדרגה את תדירות הרכבות ולשפר באופן עקבי את השירות לכ-250 אלף נוסעים מדי יום. אנו גאים להוביל את מהפכת התחבורה הציבורית בירושלים ולחבר בין קהילות העיר באופן מהיר, יעיל וידידותי לסביבה״.