לא ייאמן: בקרונות החדשים של הרכבת הקלה יש פחות מקומות
17.02.25 / 11:18
כמה מקומות פחות? באופן מוזר, תלוי את מי שואלים

"ועוד פחות טוב". בלגן גדול מתחולל מתחילת השבוע בתחנות הרכבת הקלה ובתוך הרכבות עצמן. צפיפות בלתי נסבלת, דוחק איום, תחושת מחנק והרבה מאוד איחורים. למרבה הצער – זה כנראה מה שיקרה גם בימים הקרובים.
הסיבה המרכזית לבלגן – החלפת הקרונות הישנים בקרונות חדשים, כולל מערכות טכנולוגיות חדשות, שלמרות תקופת ההשבתה בשבוע שעבר, עדיין נמצאות בהרצה.
מלבד זאת – היו בעיות נוספות שהובילו לעומסים הכבדים בתחנות ולדוחק הבלתי אפשרי ברכבות עצמן: ל'כל העיר' נמסר מטעם צוות תכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים, כי מספר הרכבות שנסעו על הציר היה נמוך יותר מהמתוכנן – "ישנן 19 רכבות על הקו במקום 22 כמתוכנן", "מה שיצר איחורים ותדירות נמוכה יותר. כתוצאה מכך ישנם עומסים על הקו. חברת כפיר פועלת על מנת לחזור ללוח הזמנים הסדיר בהקדם האפשרי לרווחת הנוסעים".
אלא שמעבר לכך, ישנו נתון מהותי מרכזי – הקשור לקיבולת של הקרונות החדשים. מי שחזה בקרונות הללו, שם לב כי הן נראות קצת צרות יותר מאשר הקרונות הישנים, ואכן המראה אינו מטעה. מתברר כי הקרונות החדשים, משום-מה, מכילים פחות מקומות מאשר בקרונות הוותיקים.
בהקשר לכך, 'כל העיר' פנה בסדרת שאילתות לשני הגופים המרכזיים האמונים על תפעול הרכבת הקלה, ומתברר כי התשובות שקיבל – לא היו תואמות, בלשון המעטה.
מצוות תכנית אב לתחבורה ועיריית ירושלים נמסר: "הרכבת הקלה החלה ביום שישי, ט"ז שבט, בהפעלה מחודשת בשילוב המשך הרצה של המקטעים החדשים מפסגת זאב לנווה יעקב ומהר הרצל להדסה עין-כרם. תחילת השימוש במערכת האיתות וההתנסות החדשה בנהיגה בשילוב תפעול הקרונות החדשים, משפיעים גם על תדירות הרכבות.
"הרכבת החלה בתדירות מתוכננת של 7 דקות, מתוך מטרה לשוב לתדירות של 6 דקות בשבועות הקרובים, וזאת עם כניסתם של קרונות נוספים לתפעול. בשל "חבלי לידה" של הפעלת מערכת חדשה והקרונות החדשים, כמו גם ההתנסות החדשה בנהיגה והתפעול, ישנן תקלות שמשפיעות על זמינות הרכבות.
בנוגע למספר המקומות, שימו לב לנתון המדהים הבא: "בקרונות החדשים מדגם ׳אורבוס׳, ישנם 44 מקומות ישיבה ו- 174 עמידה, סה"כ 218 נוסעים לקרון. בקרונות ׳סיטאדיס׳, הישנים יותר, ישנם 56 מקומות ישיבה ו-172 בעמידה, סך הכל נכנסים 228 נוסעים לקרון [כלומר הפחתה של 10 מקומות – א"ק]. באשר לשימוש בקרונות הישנים, הרי שישנו שימוש משולב עם הקרונות הישנים לבין החדשים".
בחברת כפיר – מפעילת הרכבת הקלה – נמסרו כאמור נתונים קצת שונים, אך כאלה שעדיין מתארים הפחתה מסויימת של מקומות הישיבה בקרונות החדשים:
"הצי כולל 24 רכבות – 19 רכבות חדשות ו-5 רכבות ותיקות, שהשלימו את תהליך ההסבה למערכות השליטה והבקרה החדשות. הצי צפוי לגדול בימים הקרובים. לפני ההשבתה עמד הצי על 18 רכבות ותיקות" – אומרים בחברת כפיר, ומוסיפים:
בנוגע לתדירות: "התדירות בתקופה הקרובה תתייצב על 7 דקות ובעוד מספר שבועות תעלה ל-6 דקות. חשוב לציין שהקו ארוך יותר, ושגם ישנן תקלות. יודגש שאינן קשורות לענייני בטיחות. המערכת נבדקה על ידי מומחים זרים בלתי תלויים שמצאו כי הרכבת בטוחה להפעלה".
באשר למספר המקומות: "בקרונות החדשים – 44 מקומות ישיבה ו-174 מקומות עמידה – בסך הכל 218 מקומות; בקרונות הישנים – 56 מקומות ישיבה ו-164 מקומות עמידה – בסך הכל 220 מקומות בקרון" [כלומר הפחתה של 2 מקומות – א"ק].
ההבדל בתשובות בין הזכיין לבין הרשויות – מוכיח עד כמה אכן שורר הבלבול גם בקרב מפעילי הרכבת. נוכח הנתונים הללו, צפויים עומסים גם בימים הקרובים בשל עיכובים ותדירות נמוכה.