בלי עיתונאים בקהל: ראש הממשלה ובכירים חנכו את הקו המוארך של הרכבת הקלה
09.03.25 / 17:30
כ-12 תחנות חדשות ו-7 ק"מ נוספים של מסילות מחברים את הדסה עין כרם לרשת התחבורה העירונית | ומה עם השאלות הקשות? נו, עוד שאלה
הקלה, בדרך? ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם שורת בכירים ונבחרי ציבור, חנכו הבוקר (ראשון) את הארכת הקו האדום המשודרג של הרכבת הקלה בירושלים. האירוע התקיים סמוך לתחנה החדשה בבית החולים הדסה עין כרם, המסמלת את השלמת החיבור בין כל חלקי העיר.
במסגרת הפרויקט, הקו האדום מחבר כעת את העיר מקצה לקצה - מנווה יעקב ופסגת זאב בצפון ועד הדסה עין כרם בדרום. מטופלים, בני משפחותיהם, צוותים רפואיים ועובדים יכולים מעתה להגיע בנוחות ובמהירות למרכז הרפואי, הנחשב לאחד המובילים בישראל.
השדרוג כולל 7 קילומטרים נוספים של מסילות ו-12 תחנות חדשות: 4 בצפון העיר ועוד 8 בדרום-מערב, המשרתות שכונות כמו קריית יובל, קריית מנחם, עיר גנים, וכן את הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית ובית החולים הדסה עין כרם. הרחבת הקו צפויה להוסיף כ-30 אלף נסיעות ביום, בתדירות גבוהה.
רבים תהו מדוע התקיימה המסיבה החגיגית בלא להזמין את התקשורת, והיו שהציעו כי בכירי הממשלה, כולל ראש הממשלה ושרת התחבורה – העדיפו להימנע מאי נעימויות שהיו עלולות לצוץ אילו בקהל היו עיתונאים. למשל: שאלת התייקרות המחיר בתחבורה הציבורית שזינקה ב-33% ל-8 שקלים לנסיעה בודדת. לדוגמה, מדוע המושבים בקרונות החדשים אינם נוחים בצורה קיצונית ממש, זאת במקביל לקיצוץ במקומות התפוסה בקרונות אלה לעומת הקרונות הישנים, וכן לגבי תדירות הרכבת והצפיפות המתקיימת בה עם המעבר לקרונות החדשים ועוד כהנה וכהנה.
בטקס עצמו, ניצלו הבכירים את הבמה כדי להטיף מחמאות מתרגשות לרגל המאורע:
"אנחנו ממשיכים לחבר את ירושלים עם פרויקט תחבורתי שישנה את פני העיר," אמר ראש הממשלה נתניהו. "הרכבת הקלה היא הרבה יותר ממסילות וקרונות. היא עורק חיים המחבר את העיר, מקל על התנועה, מחזק את הכלכלה המקומית, ומאפשר לאלפי משפחות להגיע מהר יותר לעבודה, ללימודים, ולמוקדי הבריאות והמסחר."
שרת התחבורה מירי רגב הדגישה כי "היום אנו עדים לצעד משמעותי נוסף במהפכת התחבורה בירושלים, המשתלבת בחזון שלנו לשיפור איכות החיים, הגברת הבטיחות בדרכים, יצירת קישוריות וחיבוריות והפחתת יוקר המחיה של תושבי ישראל."
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "הממשלה שלנו משקיעה בירושלים סכומים חסרי תקדים כראוי לעיר הקודש והבירה. אנחנו ממשיכים לחבר את ירושלים. השקעה בתחבורה ציבורית נבונה וחדשנית היא השקעה בצמיחה, בנגישות ובאיכות החיים של התושבים."
סגן שר התחבורה אורי מקלב ציין כי "הציבור החרדי בירושלים זוכה הבוקר לשיפור דרמטי בשירות הניתן לו משכונת נווה-יעקב ועד למרכז הרפואי הדסה עין-כרם. זהו ציבור הצורך תחבורה ציבורית באופן משמעותי והרכבת הקלה והרכבת היא אמצעי התחבורתי החשוב ביותר עבורו."
ראש עיריית ירושלים משה ליאון הדגיש כי "הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה היא חלק מהמהפכה התחבורתית שפוקדת את ירושלים בשנים האחרונות, ומציינת היום שלב חשוב נוסף בדרך להוצאתה של ירושלים מהפקקים, והפיכתה לעיר נגישה יותר וירוקה יותר."
החשב הכללי יהלי רוטנברג התייחס להיבט הכלכלי: "הארכת הקו האדום עד הדסה עין כרם היא אבן דרך משמעותית בהתפתחות התחבורה הציבורית בירושלים. זהו לא רק פרויקט תחבורתי - אלא מנוע צמיחה כלכלי שישפר את חיי היומיום של מאות אלפי ישראלים, יקצר משמעותית את זמני הנסיעה אל אחד ממוקדי הרפואה החשובים בישראל, ויגביר את הנגישות למוקדי תעסוקה ומסחר."
מנכ"ל תכנית אב לתחבורה ירושלים תמיר כהן שיתף את החזון העתידי: "אנו גאים על פתיחת הארכות הקו האדום וממשיכים בפיתוח מואץ של רשת תחבורתית עירונית ומטרופולינית בקנה מידה עולמי, שכוללת הקמת קווי רק״ל נוספים - הירוק והכחול, מסופי תחבורה ציבורית, רשת שבילי אופניים, מערכת פרויקטים מצרניים של מעליות ודרגנועים שיאפשרו גישה קלה לתחנות התח"צ בעיר, וכן תכנון של קווי מטרו חדשים."
משרד התחבורה, משרד האוצר, עיריית ירושלים ותכנית אב לתחבורה ירושלים (צתא"ל) ממשיכים לקדם את המהפכה התחבורתית בבירה, הכוללת פיתוח של קווים נוספים, מסופי נוסעים, חניוני "חנה וסע", נתיבי תחבורה ציבורית ושבילי אופניים.
הקו החדש מצויד בתחנות מרווחות, שילוט חכם עם מידע בזמן אמת, ומערכות כרטוס מתקדמות, המבטיחות חוויית נסיעה משופרת לתושבי העיר ומבקריה.