בכנסת מזועזעים: "התייקרות הרכבת הקלה בירושלים - תקדים מסוכן"
03.03.25 / 15:29
בוועדת הכלכלה דורשים מהממשלה לבטל מיידית את העלאת המחיר ב-30% שפוגעת בשכבות החלשות

"איזה מוצר מתייקר ב-30 אחוז?": ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה היום דיון חירום בנושא התייקרות מחיר הנסיעה ברכבת הקלה בירושלים, לבקשת ח"כ מיכאל ביטון. בפתח הדיון הדגיש היו"ר ביטן כי ההעלאה הנוכחית חורגת ממנגנון הטייס האוטומטי ונועדה לסגור מחסור תקציבי במשרד התחבורה - מה שמהווה לדבריו "תקדים מסוכן".
"זה כמו להעלות את מחיר החלב כדי לסגור בעיות תקציביות של משרד הכלכלה," אמר ביטן. "אם אפשר להעלות מחיר מעבר לטייס האוטומטי, אפשר גם להוריד אותו."
ח"כ מיכאל ביטון, יוזם הדיון, הגדיר את ההתייקרות כ"אחת העוולות הגדולות ביותר לאנשים החלשים" ותהה בתסכול: "איפה במדינה מישהו ייקר מוצר ב-30% והעסק לא בער?". ח"כ אברהם בצלאל הוסיף כי מלבד ההתייקרות, גם השירות נפגע והנוסעים "נדחסים כמו סרדינים".
סגן ראש עיריית ירושלים, אדיר שוורץ, הזכיר כי מחיר הנסיעה כבר עלה מ-5.5 שקלים ל-6 שקלים, וכעת ל-8 שקלים - "עלייה של כמעט 50%". לדבריו, זוהי "סנונית ראשונה לייקור הנסיעה באוטובוסים".
נציגת משרד האוצר, דנה דובר, טענה כי השינוי במחיר נועד "להחזיר את רמת המחירים למה שהיה בשנת 2004", וכי הצעד "הנכון מבחינה מקצועית כדי לייצר התכנסות לתקציב". בתגובה, ביטן דחה את הטיעון ואמר שהתשובה "לא מתקבלת על הדעת".
ראש הרשות לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, עידן מועלם, הבהיר כי ההתייקרות חלה רק על הנוסעים המזדמנים (כ-44% מהנוסעים) ולא על מחזיקי כרטיס חופשי יומי או חודשי. לדבריו, ההעלאה נעשית "בהתאם לצו הפיקוח על המחירים מלפני שנה וחצי" ואינה קשורה לתקציב או למלחמה.
בסיכום הדיון, ביטן הצהיר: "אנחנו נגד העלאת המחירים העכשווית גם כי זה לא צריך להיות וגם כי יש חריגה מעבר לטיס האוטומטי. אנחנו דורשים מהממשלה לתקן את העלייה הזאת באופן דחוף ולמצוא את התקציבים הראויים לדבר הזה. או שנבטל את הטיס האוטומטי או שאסור יהיה לכם לעלות את המחיר מעבר לו."