הנה באה הרכבת: העבודות להקמת הקו הכחול עולות שלב - וזה הלו"ז המלא
17.12.24 / 18:40
ועדת הכספים של העירייה אישרה תקציב ענק לביצוע שלושה מקטעים מרכזיים של הקו החדש, שצפוי להיות הארוך ביותר בעיר. התושבים צפויים ליהנות מתחנה במרחק הליכה מביתם, אך בשנים הקרובות יסבלו מהחמרה משמעותית בעומסי התנועה
ועדת הכספים של עיריית ירושלים אישרה אמש (שני) תקציב משמעותי של 430 מיליון שקלים לקידום תשתיות התחבורה בעיר. עיקר התקציב, כ-360 מיליון שקל, יוקדש לשלושה מקטעים מרכזיים של הקו הכחול של הרכבת הקלה: מקטע קרן היסוד (169 מיליון שקל), עמק רפאים (136 מיליון שקל) ומקטע החאן (כ-55 מיליון שקל).
העבודות על המקטעים צפויות להתחיל כבר בחודש הבא, כאשר השלב הראשון של הפרויקט, שיכלול שני קווים - מגילה לרחוב יפו וממלחה ליפו - מתוכנן להיפתח לציבור באמצע שנת 2029. הקו במלואו צפוי להתחיל לפעול בסוף 2031 או בתחילת 2032, אך עד אז צפויים תושבי העיר להתמודד עם קשיי תנועה משמעותיים, כולל סגירת נתיבים וביטול מקומות חנייה רבים.
הקו הכחול, שעתיד להיות הארוך ביותר בירושלים, ניצב בפני אתגרים מורכבים, במיוחד בשכונות החרדיות. התנגדות חלק מהתושבים באזורים אלו כבר גרמה בעבר לנזקים בשווי מאות מיליוני שקלים לתשתיות הרכבת הקלה בעיר.
בפועל, פרויקט הקו הכחול הוא חלק ממערך מקיף הכולל שלושה קווים חדשים: הכחול, התכלת והסגול. אלה יצטרפו לחמשת הקווים הקיימים בתוואי האדום ולתוואי הקו הירוק, ויחד ייצרו רשת תחבורה מתקדמת בבירה. הקו החדש יחבר בין שכונת גילה בדרום העיר לשכונת רמות בצפונה, כולל מקטע תת-קרקעי מרחוב יפו ועד הר חוצבים.
ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הדגיש את חשיבות הפרויקט: "התוואי הכחול הוא שלב חשוב ומרכזי בחזון התחבורה של העיר ירושלים. מרבית תושבי העיר ייהנו מתחנה במרחק של 50-100 מטרים מהבית. הדבר יביא להפחתת עומסי התנועה בעיר, לשיפור באיכות הסביבה, באיכות האוויר, בניקיון ובשקט העירוני".
על פי התכניות, הקו החדש יכלול 53 תחנות, מתוכן שלוש תת-קרקעיות, ו-132 קרונות חדשים. צפוי כי כ-250 אלף נוסעים ישתמשו בקו מדי יום, מספר שיהווה כמחצית מכלל הנסיעות ברשת הרכבת הקלה בירושלים.