הסתיים המשבר: קירוי בגין אושר - והעירייה תקל על בנייה לגובה בשכונות החרדיות
08.12.24 / 18:50
שבועיים בלבד לאחר שאיימו לטרפד את הפרויקט השאפתני ביותר של העירייה, בעקבות דברי יו"ר הוועדה המחוזית - תמכו הנציגים החרדים בתוכנית קירוי כביש בגין. ההבטחה: שינוי מדיניות הבנייה לגובה גם בשכונות החרדיות
בישיבה מיוחדת שלא מן המניין של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, אושרה תוכנית קירוי בגין ברוב קולות. הנציגים החרדים, שלפני כשבועיים איימו לטרפד את התוכנית בעקבות דבריה של יו"ר הוועדה המחוזית שירה תלמי-באבאי בנוגע לכך שהמדיניות היא לבלום את התחרדות ירושלים, הצביעו בעד לאחר שהובטח להם שינוי במדיניות הבנייה לגובה בשכונות החרדיות. בהצבעה שהתקיימה בוועדה בראשות מ"מ ראש העיר, אליעזר ראוכברגר, רק חבר המועצה יוסי חביליו התנגד לתוכנית.
התוכנית, הראשונה מסוגה בישראל, צפויה לחולל מהפכה בנוף העירוני של ירושלים. על שטח של 214 דונם יוקמו 2,210 יחידות דיור, שטחי מסחר, מרחבי תעסוקה, בתי מלון ומוסדות ציבור. הפרויקט כולל חמישה מגדלים בני 45 קומות בצפון התוכנית, כאשר אחד מהם מיועד למלונאות, מסחר ותעסוקה, והשאר למגורים ומסחר. בנוסף, ייבנו שבעה בנייני מגורים בני 6 עד 15 קומות.
הפרויקט השאפתני יחולל שינוי מהותי בחיבור בין חלקי העיר: במקום כביש בגין הסואן והמזהם, שכיום מהווה מחסום אקולוגי וסביבתי, יוקם פארק ציבורי רחב ידיים המשתרע על פני 64 דונם - כ-30% משטח התוכנית. הפארק יחבר בין שכונת בית הכרם ממערב לגבעת רם ממזרח, וייצור מסדרון אקולוגי בין דרום העיר לצפונה.
במסגרת התוכנית תוקם גם קריית חינוך מהמתקדמות בארץ, שתכלול את בית הספר כרמים שכבר אושרה בנייתו. הקריה תשתרע על פני 55 דונם ותכלול מוסדות חינוך החל ממעונות יום וגני ילדים, דרך בתי ספר יסודיים וייחודיים, חטיבות ביניים ובתי ספר תיכון, ועד למכללה והאקדמיה למוזיקה.
התוכנית כוללת גם פתרונות תחבורה מתקדמים: נתיבי תחבורה ציבורית בכביש בגין, מעברים לקו הירוק של הרכבת הקלה ורשת שבילי אופניים. כל אלה צפויים לסייע בהפחתת עומסי התנועה ולשפר את הקישוריות בין חלקי העיר השונים.
הוועדה המקומית דחתה את מרבית ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית, תוך שהיא מדגישה את חשיבותה העירונית ואת תרומתה לשיפור איכות החיים בעיר. עם זאת, הוכנסו בה מספר שינויים הנוגעים בעיקר לנושאי איכות הסביבה.