בשורה לנוסעי הרכבת הקלה: הקנס על אי-תיקוף יופחת דרמטית
05.12.24 / 08:57
משרד התחבורה יוזם הפחתה משמעותית בקנסות לנוסעים בעלי הסדר נסיעה קבוע שלא תקפו את כרטיסם. במקום 180 שקלים, ישלמו הנוסעים 50 שקלים בלבד - הפחתה של למעלה מ-70 אחוזים. ההקלה תחול גם על נוסעי הרכבת הקלה
משרד התחבורה מתכוון להקל משמעותית על נוסעי התחבורה הציבורית. על פי טיוטת החוק, החל מה-25 באוגוסט 2025 - בעוד קרוב לתשעה חודשים - יופחת הקנס לנוסעים בעלי הסדרי נסיעה קבועים (כגון "חופשי חודשי" או "חופשי יומי") שלא תקפו את כרטיסם, מ-180 שקלים ל-50 שקלים בלבד. כך נחשף ב'כיכר השבת'.
המהלך, אותו מוביל סגן שר התחבורה אורי מקלב מזה מספר שנים, נועד להגביר את אמון הציבור בתחבורה הציבורית וליצור אחידות בין אמצעי התחבורה השונים. "החוק משלים מהלך משמעותי של הפחתת הקנסות בתחבורה הציבורית, וזאת במידה והנוסע שילם," מסביר מקלב. "עלינו להימנע ולהקטין ככל האפשר את החיכוך בין הפקחים לנוסעים ולשפר את חוויית הנסיעה."
חשוב לציין כי לפני מספר חודשים כבר חתם ראש הרשות לתחבורה ציבורית, עידן מועלם, על תיקון דומה שחל על האוטובוסים. כעת, החוק החדש מרחיב את ההקלה גם לרכבות הקלות ברחבי הארץ, במטרה ליצור אחידות בין כלל אמצעי התחבורה הציבורית.
במשרד התחבורה מאמינים כי המהלך יתרום להגברת תחושת ההוגנות בקרב הציבור ויצמצם את מספר הערעורים על קנסות. הממשלה כבר הביעה תמיכה בהצעה, בכפוף להסכמת משרדי התחבורה, האוצר והמשפטים. ההנחה היא כי יחס מידתי והוגן יותר כלפי הנוסעים יעודד את השימוש בתחבורה הציבורית ויתרום להפחתת העומסים בכבישים.
נזכיר כי לפני מספר חודשים אמר ח"כ הרב מקלב ל'ירושלים החרדית' כי "הדרישה להטלת הקנסות היא של האוצר. שם טוענים כל העת שישנם כ400,000 אי תיקופים בשנה ולשם כך הם דורשים את האכיפה. אך מנקודת מבטי, גם אם נניח ויש צורך באכיפה בכדי למנוע אי תיקוף, אך לפחות במקרה שבו הנוסע שילם, כמו כאשר הוא מחזיק במנוי חופשי חודשי, הקנס אמור להיות מינמלי ולא דרקוני.
"מי שגובה את הקנס ומבצע את האכיפה בפועל הם פקחי החברות", אמר אז מקלב. "לא פקחי משרד התחבורה וגם לא משרד האוצר. אין הגיון שחברה פרטית תבצע אכיפה ותטיל קנסות כשהיא זו שמרויחה מכך. במצב זה, החברה תעשה הכל בכדי להרוויח, כשהדבר הוא על חשבונם של הנוסעים".