סוף לסאגה הבלתי הגיונית ולהשתוללות הפקחים: הקנס לבעלי חופשי חודשי יסתכם ב50 ₪ בלבד
01.08.24 / 15:37
סיוט הקנסות של הרכבת הקלה והאוטובוסים יפסיק? לאחר שנים שבהם נאלצו נוסעים שלא תיקפו – על אף שהם בעלי חופשי חודשי או יומי – לשלם קנס של 180 שח. מעכשיו זה כבר לא יקרה * התודה כמובן לח"כ הרב מקלב
בשורה לנוסעי התח"צ: במשך כל השנים האחרונות, היינו עדים למקרים רבים שבהם נאלצו נוסעים שלא תיקפו את כרטיס הרב קו שברשותם – אם מחוסר מידע, בשל תקלה או מכל סיבה אחרת – לשלם קנס של 180 ₪. הטענה, "והרי איני צריך לשלם במילא שכן יש לי חוזה חופשי חודשי/שנתי", לא הועילה ונפלה על אזניים ערלות. אם לא שילמתם, הדו"ח המשיך לצבור קנסות וריבית פיגורים, ובמקרים רבים הוא הגיע לאלפי שקלים.
הנוהל האבסורדי הזה נמשך לו מזה שנים, כשטענות הנוסעים לא נשמעו. ברכבת הקלה ובאוטובוסים נראו המחזות המקוממים הללו שבהם נתפסים נוסעים שכרטיסים לא תוקף, והם זוכים לקנסות מצד הפקחים שנראה היה שהם מגלים להיטות רבה. לא פעם מדובר היה בילדים ששכחו לתקף או בנערות שהתקשו לגשת למכשיר התיקוף שהיה מוקף בנוסעים – אך לנוסעים זה לא עזר. העובדה שהנסיעה שולמה במילא שכן הנוסע מחזיק בחוזה בתוקף, לא הועילה לבטל את הדו"ח.
טענות רבות הגיעו גם אלינו, למערכת, ואנו העברנו אותן לכתובת הטבעית – לשולחנו של ח"כ הרב אורי מקלב, סגן שר התחבורה, שכדרכו, טיפל בנושא בנחישות וביעילות. ואכן, היום אנו מתבשרים שהסאגה המכוערת הזו תהיה בקרוב מאחורינו.
בתום דיונים שנערכו הן במשרד התחבורה והן במשרד הכלכלה, ביוזמתו של הרב מקלב, נקבעה התקנה החדשה, שלשם שינוי היא הגיונית, כי מעתה מנוי תקופתי (יומי, חודשי, שנתי, סמסטריאלי) שלא תיקף ברכבת הקלה או באוטובוס, אמנם יקבל קנס, אך הקנס יהיה סביר. הקנס שיושת עליהם על חוסר תיקוף יופחת ויעמוד החל מה-25.8.2024 על 50 שקל בלבד – במקום הקנס המוגדל שעומד כיום על 180 שקל.
במשרד מסבירים כי יש צורך בתיקוף שכן רק כך מקבלת החברה את התשלום המגיע לה עבור כל נוסע ממשרד התחבורה, אך הקנס יהיה קנס סביר ולא בסכום מופקע כפי שהיה עד כה. עם זאת, יש לזכור שעדיין מדובר בקנס שיש לפורעו מיד, שכן במידה והסכום לא נפרע הוא יצבור פיגורים ואזי הסכום יטפס וימריא.
ח"כ הרב מקלב מסביר ל'ירושלים החרדית' כי "הדרישה להטלת הקנסות היא של האוצר. שם טוענים כל העת שישנם כ400,000 אי תיקופים בשנה ולשם כך הם דורשים את האכיפה. אך מנקודת מבטי, גם אם נניח ויש צורך באכיפה בכדי למנוע אי תיקוף, אך לפחות במקרה שבו הנוסע שילם, כמו כאשר הוא מחזיק במנוי חופשי חודשי, הקנס אמור להיות מינמלי ולא דרקוני.
"מעבר לכך", הוא מוסיף, "לא פעם ארעו מקרים שבהם מכשיר התיקוף היה תקול. הנוסע לא שם לב לכך אך התיקוף לא בוצע. האם במקרה כזה יש הצדקה לקנס של 180 ש"ח? בדקתי גם במקומות אחרים בעולם, באירופה למשל, ושם גיליתי שמי שמחזיק בכרטיס מנוי לא אמור לתקף בכלל. אני שמח שלפחות הדרישה הזו התקבלה, ומעתה הקנס יעמוד על סכום סביר של חמישים שקלים בלבד".
טיעון נוסף אותו הציג הרב מקלב נוגע לגובי הקנסות: "מי שגובה את הקנס ומבצע את האכיפה בפועל הם פקחי החברות. לא פקחי משרד התחבורה וגם לא משרד האוצר. אין הגיון שחברה פרטית תבצע אכיפה ותטיל קנסות כשהיא זו שמרויחה מכך. במצב זה, החברה תעשה הכל בכדי להרוויח, כשהדבר הוא על חשבונם של הנוסעים".
בשורה התחתונה, יש להודות לח"כ הרב מקלב שבזכותו העיוות הנוראי הזה של הקנסות המופקעים ממנו סבלו נוסעים רבים, יופסק. יאמר לזכותו כי התקנה החדשה צלחה על אף התנגותם של בכירי משרד התחבורה וחברות התח"צ, אך הוא עמד איתן על הדרישה שגם אם יש צורך לקנוס, אך ניתן להסתפק בקנס סביר. יישר כח ר' אורי!