קטלנית במיוחד: עלייה חדה בתאונות אוטובוסים – ירושלים בראש הרשימה
19.10.25 / 12:20
33 הרוגים בתאונות אוטובוסים מתחילת השנה – הזינוק הגבוה בחמש השנים האחרונות • אור ירוק: "נהגים עייפים ושחוקים מסכנים חיים"
בירת התאונות: שנת 2025 טרם הסתיימה, אך לפי נתוני הרלב"ד שפורסמו על ידי עמותת אור ירוק, היא כבר מוגדרת כשנה הקטלנית ביותר בחמש השנים האחרונות בתאונות דרכים שבהן מעורבים אוטובוסים ואוטובוסים זעירים. נכון ל־15 באוקטובר נהרגו 33 בני אדם בתאונות מסוג זה – לעומת 23 הרוגים בלבד בכל שנת 2024, עלייה של 43% שנמשכת ועשויה עוד לגדול עד לסוף השנה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, מזהיר כי "אוטובוסים הם כלי רכב בסיכון גבוה למעורבות בתאונה בשל הגודל, המהירות ומספר הנוסעים הרב. נהגים רבים עובדים שעות רבות מעל המותר בחוק – בעייפות, בשחיקה ובתשישות גדולה – והדבר עלול לעלות בחיי אדם". לדבריו, נדרשת רפורמה מקיפה מצד משרד התחבורה, כולל החלת טכוגרף דיגיטלי בכל אוטובוס והגברת הפיקוח על שעות הנהיגה וההכשרה המקצועית.
ירושלים מובילה בתאונות הקשות
מהנתונים לשנת 2024 עולה כי בירושלים התרחשו 77 תאונות שבהן היו מעורבים אוטובוסים – שלוש מהן קטלניות ו־34 קשות. בעשור האחרון נרשמו בעיר 1,008 תאונות, מתוכן 30 קטלניות ו־336 קשות – הנתון הגבוה ביותר בארץ.
אחריה מדורגות תל אביב-יפו עם 69 תאונות (מהן 4 קטלניות), חיפה עם 25 תאונות (אחת קטלנית), ובאר שבע עם 19 תאונות. ערים נוספות כמו אשדוד, חולון, בת ים, בני ברק ופתח תקווה מציגות אף הן נתוני תאונות לא מבוטלים.
לפי נתוני משרד האוצר שהגיעו לידי עמותת אור ירוק, עלות הגודש בכבישים נאמדת בכ־25 מיליארד שקלים בשנה. נסיעה של 10 ק"מ בתל אביב אורכת בשעת שיא 56 דקות, ובירושלים – 47 דקות.
למרות תקציבי עתק והכפלת הסובסידיות לתחבורה הציבורית פי ארבעה בעשור האחרון, מספר הנוסעים גדל בקצב נמוך משמעותית מהגידול באוכלוסייה. התחבורה הציבורית בישראל נשענת בעיקר על אוטובוסים – שמבצעים 83.6% מהנסיעות בארץ – אך הביקוש לשירות עדיין נמוך.
עו"ד יעקב מסכם: "כאשר הנוסעים ירגישו בטוחים יותר – הם גם יבחרו לנסוע יותר באוטובוס. כדי שזה יקרה, חייבים לוודא שנהגים עובדים בתנאים נאותים ושמערכת התחבורה מתנהלת