"החאן זה כאן": הרכבת הכבדה תגיע למרכז ירושלים | צפו בהדמיה האינטראקטיבית
21.07.25 / 18:45
העבודות יחלו אחרי החגים • קו הרכבת המהיר יוארך ב-5.5 ק"מ מתחנת יצחק נבון • צפויות 300 מיליון נסיעות בשנה עד 2040

מהלך נבון. רשות הרישוי הארצית במינהל התכנון, בהנהגת שירא ברנד, אימצה היום (שני) את התכנית להרחיב את תוואי הרכבת הכבדה לירושלים, ובמקום שתגיע רק עד תחנת נבון בכניסה לעיר, היא תוארך עד למרכז העיר עם 2 תחנות חדשות נוספות.
בתיעוד: הדמיית הקו הארוך
(קרדיט: אמר - קוראיל אדירכלים עבור רכבת ישראל | עיבוד אנימציה: ירושלים החרדית)
הרחבת הקו, שתתפרס על פני כחמישה וחצי קילומטרים, תמשיך את המסלול מתחנת יצחק נבון הקיימת. הפרויקט כולל שתי תחנות מתחת לקרקע - תחנת החאן הנבנית כעת ותחנה נוספת בצומת "האיקסים" שבו נפגשים רחוב יפו ורחוב שטראוס.
הפעילות הראשונה בשטח תתחיל מיד עם סיום תקופת החגים ותכלול קידוחי פירים מעמיקים לתחנה העתידית, יצירת כלונסאות חיזוק והכנות נרחבות לקראת חפירות מתחת פני הקרקע. המיקום הנבחר הוא בסביבה הקרובה לתחנת הרכבת ההיסטורית.
התכנית החדשה צפויה להביא לשינוי דרמטי בתנועת התחבורה הציבורית בירושלים, עם שיפור משמעותי בנגישות, חלוקה יעילה יותר של הנוסעים, וחיבור של אזורי מסחר ותעסוקה מרכזיים. הפרויקט יתקשר עם הרכבת הקלה - הקו האדום והכחול - וכן עם הרכבל המתוכנן לעיר העתיקה.
לפי ההערכות המקצועיות, בשנת 2040 ייעשה שימוש בקווים אלה לכ-300 מיליון נסיעות שנתיות. התוספת החדשה תאפשר הגדלת התדירות עד 13 רכבות כל שעה, לעומת המגבלה הנוכחית של 6 רכבות בלבד בשעה.
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, הדגיש: "אנחנו מדברים על שינוי אמיתי בתחבורה של ירושלים. הארכת קו הרכבת תביא את הרכבת המהירה ממש ללב העיר עם חיבור לכל קווי הרכבת הקלה – זה אומר נגישות טובה יותר, זמני נסיעה קצרים יותר, ופתרון תחבורתי אמיתי לאלפי נוסעים ביום. מדובר בפרויקט חשוב שיעזור לנו לעמוד ביעדי התחבורה של השנים הבאות."
מנהל רשות הרישוי הארצית, רון רקח, הוסיף: "העבודות שאנחנו מאשרים היום הן הצעד הראשון בשטח לקראת תחנת רכבת חדשה בלב ירושלים. המשמעות - יותר רכבות, והגעה נוחה יותר לכל מקום בעיר. שמנו דגש על קיצור לוחות זמנים וקידום מהיר של הביצוע, כדי שהציבור יוכל ליהנות מהשיפור הזה כמה שיותר מהר."