היום הראשון לעבודות התשתית בעמק רפאים: בלגן תחבורתי ומחאה בדרום ירושלים
07.07.25 / 11:04
צמצום נתיב תחבורה גרם לעומסים כבדים בדרום העיר • אוטובוס נתקע בשל חניה אסורה • המינהל הקהילתי במחאה על ביטול קו חיוני

כאוס ובלגן בדרום ירושלים: עבודות התשתית להקמת קו הרכבת הקלה ברחוב עמק רפאים יצאו הבוקר (שני) לדרך – ובשעות הראשונות – ניכר בלגן תחבורתי לא קטן בדרום העיר, שעשוי להשפיע בהמשך על העיר כולה.
על פי הפרסום ב'כל העיר', ברחוב עמק רפאים נצפה טור ארוך של כלי רכב. כפי שפורסם, החל מהיום הופך הרחוב לחד סטרי לכל אורכו – אבל בשני מקטעים שונים: מצומת אורנים לכיוון רחוב רחל אמנו, ובצד השני – מצומת דרך בית לחם ועד רחוב רחל אמנו.
המעבר המדובר לכביש חד סטרי (עם נתיב נסיעה בודד) משפיע, כמובן, על כל האזור – ואף על אזורים מרוחקים יותר. כך למשל – תושבים משכונת גילה דיווחו ל'כל העיר' כי הנסיעה לכיוון המושבה הגרמנית "היתה הבוקר בלתי נסבלת וארוכה. הכל פקוק".
גם בגוננים מדווחים על עומסי תנועה בצירים הראשיים כמו צומת פת, רחוב יהודה הנשיא ורחוב יוחנן בן זכאי. כמו כן בצד השני של רחוב עמק רפאים – דרך בית לחם, גן הפעמון וכו' – ישנם עומסים.
בשל העבודות חלו שינויים משמעותיים בהסדרי התנועה של התחבורה הציבורית, כאשר קווי אוטובוס הוסטו מרחוב עמק רפאים אל רחובות סמוכים. לפחות במקרה אחד – ברחוב האר"י – נתקל נהג אוטובוס ברכב שחנה על המדרכה בניגוד לחוק – והתוצאה: האוטובוס לא יכול היה לעבור במסלול שנקבע לו והציר כולו נחסם לתנועה – מה שהוביל לעוד ועוד עומסים.
המאבק על ביטול קו 13
עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה עוררו סערה בקרב תושבי הקטמונים, לאחר שביטלו במפתיע את קו 13 המחבר בין השכונה למרכז העיר - זאת בעקבות העבודות ברחוב עמק רפאים. לטענת המינהל הקהילתי הביטול נעשה ללא כל הליך שיתוף ציבור עם תושבי השכונה או עם נבחרי הציבור מטעם המינהל הקהילתי.
לדבריהם, קו 13 משרת אלפי תושבים במסלול שכונתי המדלג על פקקי התנועה בצירים העמוסים בעיר, וכעת לא יהיה להם מענה.
במכתב שכתבו חמשת נבחרי הציבור לשרת התחבורה מירי רגב נכתב: "נדהמנו לגלות כי קו 13 בשכונתנו יבוטל בימים הקרובים ללא כל הודעה מוקדמת וללא כל הליך שיתוף ציבור. על ביטול הקו נודע לנו מפרסומים אודות מערך הקווים החלופי בעקבות עבודות הרכבת הקלה בעמק רפאים."
נבחרי הציבור הדגישו כי "כבר לפני למעלה מחצי שנה, בחודש נובמבר האחרון, פנינו למחלקת שיתוף ציבור בצוות תוכנית אב לתחבורה בבקשה להיות מעורבים. לצערנו, למרות התשובות החיוביות שקיבלנו, מעולם לא זומנו להתייעצות כזאת, מעולם לא הוצגו לנו התוכניות, ומעולם לא התקיים כל הליך שיתוף ציבור או היוועצות עם נבחרי הציבור בשכונה."
במכתב צוין: "התוצאה: דווקא הקו המדלג על אזור עמק רפאים, היוצר קשר עם המרכז המסחרי ברחוב הפלמ״ח ועוד - דווקא הקו הזה מבוטל. זאת בשעה שציר מרכזי כמו עמק רפאים עומד להיחסם, צירים נוספים סמוכים כמו רחוב פייר קניג כבר מתמודדים עם עבודות תשתית, ובמקום להוסיף ולעודד תשתיות תחבורה ציבורית, עיריית ירושלים באמצעות צאת״ל מקדמת פגיעה בתושבי הקטמונים."
"לא יעלה על הדעת שיתעלמו מ-30 אלף תושבים"
נבחרי הציבור הדגישו כי הם "נבחרו בבחירות ישירות ודמוקרטיות ומייצגים תושבי שכונות המונות מעל 30 אלף תושבים. לא יעלה על הדעת כי צאת״ל יפלו בין שכונות בירושלים, יערכו סדרת שיתופי ציבור עם המינהל הקהילתי המייצג את תושבי רחביה, טלביה ועמק רפאים ויתעלמו לחלוטין מנציגי הציבור הנבחרים בשכונת הקטמונים."
יו"ר המינהל: "עושים הכל הפוך ובאופן שגוי"
לדברי יו״ר המינהל הקהילתי יוסי סעידוב: "במקום לתגבר את שירותי התחבורה הציבורית, לפעול בשיתוף נבחרי הציבור ובמטרה לקדם חלופות יחד עם ציבור הנוסעים, עיריית ירושלים וצוות תוכנית אב לתחבורה עושים הכל הפוך ובאופן שגוי. ביטול קו אוטובוס פוגע בשירות, פוגע בתדירות, מצביע על ניתוק מוחלט מהתושבים וימשיך להעמיק את הקטסטרופה התחבורתית שתושבי ירושלים חווים מדי יום כל היום."