ג'ונגל תחבורתי: לא תאמינו כמה מקומות חניה יש עבור 41,000 איש



אדם אחד לפחות נהרג בשל כאוס החניה סביב טדי והארנה בירושלים • ועדת הבטיחות בדרכים חושפת: מצב קריטי בסביבת מתקני הספורט הגדולים בעיר • "המכוניות עוברות ליד אנשים על סנטימטרים" • הנתון המדהים בפנים

אצטדיון טדי |   yosefus / Shutterstock.com

לא ייאמן: עבור 41 אלף משתתפים במתקני הספורט הגדולים בבירה, ישנם רק 440 מקומות חניה לכלי רכב. הנתון המדהים הזה נחשף בדיון מיוחד שהתקיים במסגרת ועדת הבטיחות בדרכים בעיריית ירושלים. המשתתפים קיימו דיון מקיף על בעיית התחבורה והחנייה בסביבות אצטדיון טדי והארנה, בעיקר בעת אירועים רבי משתתפים. המסקנות היו חדות וברורות: אין פתרון מעשי, וישנה סכנה ממשית לחיי אדם.

איתן לוי, מנהל אגף החניה בעירייה, הציג את הנתון המדהים: "לטדי יש 30 אלף מקומות, לארנה עד 11 אלף — וכל זה מול 440 חניות בלבד." לדבריו, "אנחנו עושים הסדרה נקודתית, כמו תווי חניה לתושבי השכונה, אבל לא נוכל להמציא מקומות שאין. כל הסדרה מורידה 30% מהחניות בשטח — והתושבים סובלים כל השנה."

סכנת חיים בשטח

אלישע פלג, דירקטור בחברת אריאל, לא חסך במילים: "המכוניות עוברות ליד אנשים על סנטימטרים. נס שעדיין לא קרה פה אסון המוני כמו במירון."

המצב הקשה בא לידי ביטוי בטרגדיה אמיתית: קשיש בן 80 נהרג לאחרונה בשכונת בית וגן כשהלך על הכביש בשל מדרכה חסומה. בהתאם לכך, אזרחים נאלצים לעזוב את רכביהם על מדרכות או באיי תנועה, פוגעים במדרכות, חוסמים תחבורה ציבורית, ויוצרים סיכון ישיר להולכי רגל — בהם קשישים וילדים.

פתרונות דחופים  

חברי הוועדה והמשתתפים החיצוניים, בהם עו"ד דני ליבמן, נציג המשטרה, יוסי סעידוב ונציגים חברתיים נוספים, הציגו מגוון פתרונות:

שאטלים סטריליים מ-11 תחנות בעיר עם חסימת רחובות לרכבים פרטיים בזמן אירועים, קמפיין הסברה נרחב, תגי תושב וניהול תנועה מקומי, פיתוח תחבורה חלופית כולל שיתוף פעולה עם "יורופאן", שימוש בחניונים חיצוניים בתגבור כמו גני החיות והר הרצל, אכיפה חכמה של חניה לא חוקית, וגם תכנון חניון 'חנה וסע' עתידי עם מעבר הולכי רגל יעודי.

ההצעות המרכזיות שהועלו:

פתרון מוצעתיאור
🚍 שאטלים סטרילייםקווי הסעה מ־11 תחנות בעיר + חסימת רחובות לרכבים פרטיים בזמן אירועים
📣 קמפיין פרסום והסברה נרחבשילוט בכבישי גישה, בתקשורת המקומית ובנקודות המכירה
🔄 תגי תושב וניהול תנועה מקומיתווי כניסה בשעת משחק לשכונות הסמוכות (כמו ברחוב בר יוחאי)
🚴 תחבורה חלופיתפיתוח שבילי אופניים, שיתוף פעולה עם "יורופאן" כולל סבסוד
🅿️ חניונים חיצוניים בתגבורשיתוף גני החיות, הר הרצל, עין יעל — כולל תמריצים לנהגים (כגון שוברי מזנון בטדי)
🚫 אכיפה חכמה של חניה לא חוקיתהצבת עמודוני בטיחות, מצלמות, דו"חות וגרירות באמצעות גרר מלגזה
🚦 מעבר תת-קרקעי וחניון עתידיהוצע לתכנן חניון 'חנה וסע' עם גשר או מעבר הולכי רגל יעודי

הרכבת הקלה: פתרון רחוק 

"התחבורה הציבורית קיימת, אבל לא נגישה — פשוט קשה פיזית להגיע מהתחנות לארנה," טען סעידוב. "הורים מסרבים לשלוח את ילדיהם באוטובוס, והעומס סביב השכונות גורם לקריסה כמעט יומיומית." לדברי פלג, גם כשהשאטלים פועלים — הם נתקעים בעומס.

הפתרון הברור מצביע על הרכבת הקלה, אך היא תגיע כנראה לאיזור רק ביוני 2026. 

נדרשת פעולה מיידית

סגן ראש העיר אריה קינג, יושב ראש הוועדה, הדגיש את הדחיפות בטיפול הנושא הקריטי: "בשבועיים האחרונים נהרגו בירושלים חמישה בני אדם, שלושה מהם בתאונות דרכים — אנחנו חייבים להפסיק לדבר ולהתחיל לפעול."

לקראת הדיון עם ראש העיר שצפוי להתקיים בקרוב, סיכמו המשתתפים על העברת המלצות אופרטיביות. הוועדה התחייבה להציג פתרונות ליישום מיידי שישפרו את הבטיחות של הולכי הרגל, את איכות חיי התושבים, ואת תרבות התחבורה בעיר.

  

להצטרפות לקבוצות ועדכוני "ירושלים החרדית" בוואטסאפ לחצו כאן

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה