שם פס: טראמפ מתערב גם בקרונות החדשים של הרכבת הקלה בירושלים

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImage('d9e10e36-9ea2-4dab-aa68-deec2f9bc961','\u003ciframe src=\u0027https://huji-haredi.org/banners/110225-300x100/\u0027 width=\u0027525px\u0027 height=\u002778px\u0027 style=\u0027overflow:hidden\u0027 scrolling=\u0027no\u0027 seamless=\u0027seamless\u0027\u003e\u003c/iframe\u003e\u003ca href=\u0027/Website/BannerClick?id=19244\u0026AreaId=55066\u0027 rel=\u0027nofollow\u0027 style=\u0027width:525px;height:78px\u0027 class=\u0027iframe_cover\u0027 target=\u0027_blank\u0027\u003e\u003c/a\u003e',true);},15],[function() {setImageBanner('d9e10e36-9ea2-4dab-aa68-deec2f9bc961','/dyncontent/2025/4/24/be00fd86-2a8a-4d87-b085-9f4290e7a716.jpg',19424,'טלוויזיה קוק',525,78,true,55066,'Image','');},15],[function() {setImageBanner('d9e10e36-9ea2-4dab-aa68-deec2f9bc961','/dyncontent/2025/4/11/8cb6e44a-0c4e-487f-ad2e-795e1e43da48.jpg',19371,'כתבה כנפי',525,78,true,55066,'Image','');},15]]);})

לחץ אמריקאי גרם לביטול עסקת חצי מיליארד שקל עם חברת קרונות סינית לטובת 'יונדאי' דרום קוריאנית | למרות זאת הסינים עדיין לא מוותרים

yosefus / Shutterstock.com

תופס טראמפ. בחודשים האחרונים ניהלה מדינת ישראל מגעים לרכישת קרונות חדשים לרכבת הקלה בירושלים, אך לאחר שהגיעו לישורת האחרונה מול חברת CRRC הסינית, החליטו במדינה לשנות כיוון ולנהל מגעים עם חברת יונדאי הקוריאנית.

לפי פרסום במהדורה המרכזית של חדשות 12, הסיבה העיקרית למהלך היא לחץ מצד הממשל האמריקני להפסיק את המגעים מול החברה הסינית. זאת על רקע פנייה של חברת יונדאי הקוריאנית לצורך השתתפות במכרז.

בשנת 2023 זכתה קבוצת Jtrain במכרז הקו הכחול, כאשר במסגרת זכייתה הקבוצה תהיה אחראית על כלל היבטי הרכבת משלב ההקמה ועד התחזוקה השוטפת. בשנה האחרונה ניהלה הקבוצה מגעים עם CRRC הסינית על חוזה בהיקף של חצי מיליארד שקל לרכישת קרונות חדשים.

$(function(){setImageBanner('d80590db-288b-4eb0-bf92-9675867af17e','/dyncontent/2025/4/11/8cb6e44a-0c4e-487f-ad2e-795e1e43da48.jpg',19371,'כתבה כנפי',510,80,false,55190,'Image','');})

בעקבות התקדמות המגעים, ממשל טראמפ ביקש מישראל הבהרות בנושא, והשב"כ והמטה לביטחון לאומי החלו לבדוק האם לחברה הסינית יש מעורבות בפרויקט. לאחרונה נחשף כי הממשל האמריקני הפעיל לחץ כבד על ישראל, שחששה מהטלת מכסים.

יש לציין כי כבר לפני שלוש שנים הפעיל הממשל האמריקני לחצים על המדינה, כדי שלא לאפשר לחברות סיניות להשתתף במכרזים גדולים בישראל. הסיבה: חברת CRRC מוגדרת על ידי הפנטגון כחברה צבאית סינית, למרות שהיא פועלת בתחומי ארה"ב.

בסופו של דבר, לאחר שמשרד האוצר ביטל בדקה ה-90 את היכללותה של יצרנית הקרונות הסינית בפרויקט, המדינה פרסמה את הפרויקט ללא הסכמה על יצרנית הקרונות. יהלי רוטנברג, החשב הכללי באוצר, החליט שיקוים הליך תחרותי לבחירת יצרנית קרונות חדשה לקו.

אלא שלפי CRRC, המצב שונה לחלוטין. מהחברה הסינית נמסר למשרד האוצר: "הנהלת החברה ניהלה משא ומתן ארוך מאוד מול נציגי הזכיין (דן ודניה), בעוד המדינה ידעה על הכל מראש, וההליכים נוהלו בשקיפות מלאה. בסוף הליכים אלה נחתם הסכם מחייב לאספקת קרונות".

מקורות בממשלה אמרו לדה מרקר שהחברה הסינית עדיין בתמונה, וכי אם יירגעו הרוחות בין ארה"ב לסין, ייתכן שההסכם מול CRRC ימומש בכל זאת. אחד הפתרונות שהוצעו לבעיה הוא העברת הקרונות לישראל דרך מפעל החברה בארה"ב, פתרון שצפוי להיות יקר יותר עבור המדינה.

הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים יתפרס לאורך 31 ק"מ והוא יהיה קו הרכבת הקלה השלישי שייפתח בירושלים.

להצטרפות לקבוצות ועדכוני "ירושלים החרדית" בוואטסאפ לחצו כאן

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום [email protected]


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה