מסע בזמן: קרון הרכבת הראשון בארץ יציע למבקרי מוזיאון ישראל חוויה מרתקת

$(function(){setImageBanner('fe7ffe29-3955-4b5b-bd81-9bbb25754dec','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

הקרון בן המאה, עם חיפוי מתכת חיצוני ופנים עץ. הובא על ידי הבריטים בשנת 1922 ושימש כקרון נוסעים במחלקה השלישית ב'רכבת הפלשתינאית' (Palestine Railway). אחרי גלגולים רבים, כולל השתתפות פעילה במלחמת סיני, הוא משמש כיום כביתה של תערוכת 'עולם הרכבות' של שמעון פוטרמן

קרון הרכבת הראשון בארץ. צילום: מתוך אתר מתחם התחנה הראשונה

קרון רכבת עתיק בן כמאה שנה, שהיה חלק ממתחם התחנה הראשונה בירושלים, הועבר אמש (ראשון) למשכנו החדש במוזיאון המדע בגבעת רם. המבצע הלוגיסטי המורכב החזיר לרגע את הקרון לתנועה ברחובות העיר, מזכיר את ימי הזוהר שלו מראשית המאה ה-20.

הקרון, שמספרו 322, הוא הקרון הראשון שהגיע לארץ ישראל עם חיפוי מתכת חיצוני ופנים עץ. הוא הובא על ידי הבריטים בשנת 1922 ושימש כקרון נוסעים במחלקה השלישית ברכבת הפלשתינאית (Palestine Railway).

תערוכת עולם הרכבות

עם הקמת המדינה ב-1948, עבר הקרון לבעלות רכבת ישראל ושודרג למחלקה שנייה. הוא המשיך לשרת עד 1956, כאשר נשלח לסיני במבצע קדש כקרון פיקוד קדמי. לאחר מכן שימש את המחלקה הטכנית של רכבת ישראל, ובסוף דרכו הפעילה הוסב למבנה משרדים בתחנת הרכבת בבני ברק.

כיום, הקרון מארח את התערוכה "עולם הרכבות" שייסד שמעון פוטרמן. התערוכה מציגה מערכת רכבות מיניאטורית מרשימה על שטח של כ-40 מ"ר, עם כ-200 מטרים של מסילות ברזל ו-9 רכבות הנעות בו-זמנית.

פוטרמן, שפיתח את אהבתו לרכבות בילדותו בנסיעות עם סבו, החליט ב-2021 לתרום את אוסף הרכבות הנדיר שלו לעיריית ירושלים. מטרתו היא להנחיל את התחביב לילדי ירושלים והסביבה.

המעבר למוזיאון המדע צפוי לאפשר פיתוח וריענון של התכנים בקרון ולהרחיב את החשיפה לעולם הרכבות המיניאטוריות לקהלים חדשים. שילוב זה בין ההיסטוריה של התחבורה המסילתית בארץ לבין התצוגה המודרנית מבטיח חוויה ייחודית למבקרים.

תערוכת עולם הרכבות


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה