לראשונה: חברי כנסת ערכו סיור עומק בבתי ספר במזרח ירושלים

$(function(){setImageBanner('099e5e6f-aa6f-4be4-9bd6-237288bf9309','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

2 מתוך 4 בתי הספר אשר ביקרו בהם, הם מוסדות אשר יצאו מהם תלמידים מחבלים שביצעו פיגועי טרור. הח"כים נפגשו עם צוותי הוראה ומנהלי בתי הספר, שאלו על תכני הלימוד, ובחנו את תוכניות העבודה, וגם שוחחו עם תלמידים ומורים – שרובם כלל לא דיברו עברית. “ישראל חייבת להעסיק מורים שלא גדלו על המטען האידיאולוגי של הרשות הפלסטינית", סיכמו הח"כים

סיור הח"כים בבתי הספר במזרח העיר. צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

חברי ועדת המשנה לתוכניות הלימודים במזרח ירושלים והפיקוח עליהן קיימו סיור אתמול (שני) בבתי ספר במזרח ירושלים, שחלקם מלמדים את תכנית הלימודים הישראלית וחלקם את תכנית הלימודים הפלשתינית, התהוג’יהי.

במסגרת הסיור, הם נפגשו עם צוותי הוראה ומנהלי בתי הספר, שאלו על תכני הלימוד, ובחנו את תוכניות העבודה, וגם שוחחו עם תלמידים ומורים – רובם כלל לא דיברו עברית. זאת ב-4 בתי ספר בשכונות שונות ברחבי העיר, בינהם סילוואן, ראס אל עמוד, ו א-טור, וכן ביקרו במרכז פסג״ה בעיר העתיקה אשר אמון על הכשרת צוותי ההוראה.

לפי נתוני משרד החינוך, במזרח ירושלים ישנם 6,720 עובדי הוראה וכ- 110,000 תלמידים שלומדים ב- 195 בתי ספר, מתוכם 108 בתי ספר רשמיים ו-89 בתי ספר המוגדרים מוכש”ר. מנהלת מחוז ירושלים הציגה עלייה של 2% בשנה האחרונה במעבר של תלמידים מהתכנית הפלסטינית לישראלית, שהסתכם בכ-2,000 תלמידים ובסה”כ לומדים עתה בתכנית הישראלית בחינוך הרשמי במזרח ירושלים– 18,800 מתוך 110,000 תלמידים.

“במשך שנים ארוכות הוזנח הטיפול במערכת החינוך במזרח ירושלים”, אמר יו”ר הועדה, ח”כ אביחי בוארון, “לפני כשנה הובילו שר החינוך יואב קיש וראש העיר ירושלים, משה ליאון, החלטת ממשלה המטפלת לעומק בסוגיה זה ויש לברכם על כך – הם עשו ועושים שירות אדיר למדינת ישראל ולאזרחיה בענין זה ויחד עם כרמית הרוש מנהלת מחוז ירושלים במשרד החינוך ואנשיה, ועם עובדי מנח”י הם מחוללים שינוי משמעותי.

עוד הוסיף, כי יחד עם זה, החלטת הממשלה מתמקדת בשני נושאים, בהקניית השפה העברית לילדי מזרח העיר ובהחלפת תוכנית הלימודים הפלשתינית לתוכנית הישראלית. “אלא שבמהלך דיוני הוועדה למדנו על קיומו של נושא נוסף שמצריך טיפול והוא קריטי להצלחת המהלך אותו גם חווינו בסיור היום – רוב ככל המורים במזרח ירושלים למדו באוניברסיטאות ברשות הפלסטינית כמו ביר זית א-נגאח ובג’נין. זה לא טוב ברמה הלאומית ולא נכון פדגוגית וזה גם מה שמונע מעבר משמעותי לתוכנית הישראלית”.

“ישראל חייבת להעסיק מורים שלא גדלו על המטען האידיאולוגי של הרשות הפלסטינית, מטען שהם מביאים איתם ללב ירושלים. אירועי השביעי באוקטובר גרמו לכולנו להתפכח ולהבין שאי אפשר להפטיר כאשתקד. לאור הסיור והדיונים שקדמו לו, בכוונתנו ללמוד ולהעמיק עוד בסוגייה ויחד עם משרד החינוך, עיריית ירושלים וכלל הגורמים למצוא דרך להכשיר מורים כאן בישראל ולהביא לשינוי גם בענין זה”, סיים בוארון.

מנהלת מחוז ירושלים כרמית הרוש אמרה כי זוהי אחריותם כמנהיגי חינוך כלפי ההורים לוודא שאנו לא חושפים את ילדיהם למורים שמחזיקים בתפיסות תומכות טרור: “התלמידים רואים במורה מודל והערצה לחיקוי ולכן עלינו לנהוג במשנה זהירות ולוודא שהמורים בביה״ס מחוברים לערכים של הומניסטיים של שלום ומניעת אלימות. זוהי בהחלט אחריות המונחת על כתפיו של מנהל ביה״ס״.

2 מתוך 4 בתי הספר אשר ביקרו בהם, הם מוסדות אשר יצאו מהם תלמידים מחבלים שביצעו פיגועי טרור, ובאחד מהם אף לימד המחבל פאדי אבו שחידם, שרצח את הצעיר אליהו קיי בפיגוע דקירה ב-2021, מנהל בית הספר התייחס ואמר; “גיניתי את זה בחריפות בפני התלמידים, אצלנו בביה”ס לא מזדהים עם שום ארגון טרור. בראיון עבודה למורה לא אשאל אותו האם הוא תומך בארגון טרור, אבל אם אדע שהזדהה או תמך בארגון טרור – אני לא אוותר”.

המנהל השני סיפר כי בשנה האחרונה שניים מתלמידי ביה”ס הם מחבלים, שלמדו בתכנית הפלשתינית, ביצעו פיגועי דקירה בירושלים ונוטרלו ע”י כוחות הביטחון. “משרד החינוך הציב את ביה״ס במיקוד והכניס תוכנית התערבות מיידית לטיפול ברמת המורים, התלמידים וההורים״.

עוד הוסיף המנהל כי מתוך 7 תלמידים שהשתחררו מהכלא במסגרת עסקת שחרור המחבלים בנובמבר האחרון, רק אחד עבר השתלמות של עיריית ירושלים ושב לספסל הלימודים. “כל האחרים עדיין בבית, ללא פתרון. את זה הם לא קיבלו מביה”ס אלא מהאווירה בחוץ. הם מהווים אתגר חברתי ולימודי רציני ביותר”. המנהל סיפר גם על מקרה אחר של תלמיד כיתה י’ שזרק אבן ונעצר ע”י המשטרה. אחרי המעצר הוא חזר לביה”ס וכחלק מהתהליך שעבר, נדרש לספר על החוויה שלו בכל כיתה בכדי שכולם יבינו את המשמעות.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה