חשמל לשעת חירום: מיזם חדשני של העירייה ליצירת ואגירת חשמל סולארי

$(function(){setImageBanner('b2e47cf8-b9f2-4573-a6e1-f443c946e0da','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

המערכת הראשונה הותקנה במרכז התחזוקה העירוני בגבעת שאול, והיא צפויה לחסוך כ-100,000 שקלים בשנה מתוך עלות שנתית כוללת של כחצי מיליון שקלים. כ-70% מקיבולת המצברים תנוצל לשימוש שוטף, בעוד 30% יישמרו באופן קבוע למצבי חירום. מערכות נוספות יותקנו במבנים עירוניים אחרים

הלוחות הסולאריים בגבעת שאול. צילום: דוברות העירייה

עיריית ירושלים יוצאת בימים אלה במיזם חדשני להקמת מרכז לייצור חשמל ממקורות מתחדשים במרכז התחזוקה העירוני בגבעת שאול. הפרויקט מתבצע באמצעות חברת "עדן" - החברה לפיתוח כלכלי בירושלים, ובשיתוף משרד האנרגיה והתשתיות הלאומיות.

המרכז החדש יכלול מערכת לייצור חשמל סולארי ואגירתו במצברים, במטרה לקדם מספר יעדים:

  1. עידוד השימוש באנרגיה ירוקה
  2. הבטחת אספקת חשמל יציבה לשירותים חיוניים בעיר, גם בעתות חירום
  3. הפחתת השימוש בגנרטורים בשעת חירום
  4. צמצום התלות ברשת החשמל הארצית

המערכת החדשה צפויה לחסוך כ-100,000 שקלים בשנה מתוך עלות שנתית כוללת של כחצי מיליון שקלים למרכז התחזוקה בגבעת שאול. כ-70% מקיבולת המצברים תנוצל לשימוש שוטף, בעוד 30% יישמרו באופן קבוע למצבי חירום.

המרכז לביטחון אנרגטי בגבעת שאול, המרכז את יחידות מינהל התפעול, כולל ציי כלי רכב ומשאיות אשפה, יפעל באמצעות קולטים סולאריים ומצברים מתקדמים. מערכת זו תייצר ותאגור חשמל, ותספק אותו בשעות השיא ובמקרה של הפסקות חשמל.

חברת "עדן" מתכננת להרחיב את הפרויקט ולפרוס מערכות דומות במבנים עירוניים נוספים, בדגש על מבנים המוגדרים כחיוניים בשעת חירום, כגון בנייני העירייה בכיכר ספרא.

יוזמה זו היא חלק מתוכנית האקלים העירונית שאושרה ב-2021 על ידי ראש העיר משה ליאון. התוכנית כוללת קורס היערכות עירונית לשינויי האקלים למנהלים בעירייה, במטרה ליישם את יעדי התוכנית בעבודת האגפים השונים.

עיריית ירושלים מציינת כי היא העירייה הראשונה בישראל שערכה קורס כזה למנהליה, ומהראשונות שגיבשו תוכנית היערכות לשינויי האקלים וחוסן אנרגטי במסגרת תוכנית המאיץ של משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הדגיש את חשיבות הפרויקט: "המרכז לביטחון אנרגטי מהווה דוגמה ליישום פתרונות חדשניים להתמודדות עם משבר האקלים, ומייצג שינוי תפיסתי ביחס לאספקת אנרגיה בעיר ולהגנה על הסביבה. נמשיך להפוך את ירושלים לעיר מתקדמת וירוקה לרווחת כל תושביה ומבקריה".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה