התיק נסגר ונפתח מחדש: כתב אישום נגד השוטר שתקף את דב מורל (וידאו)

$(function(){setImageBanner('356337e4-1873-493d-8996-fc5b5e21d341','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

האירוע התרחש לפני כשנתיים בהפגנה שנערכה בכניסה לעיר במחאה על מותו של נער הגבעות אהוביה סנדק. דב מורל, נער גבעות לשעבר שהפך לפעיל שמאל, ניסה להגן בהפגנה על מפגיני הימין

דב מורל. צילום: חדשות 12

המחלקה לחקירות שוטרים חזרה בה מהחלטתה לסגור את התיק נגד השוטר שתקף באלה אזרח שביקש ממנו להזדהות. נגד השוטר יוגש כתב אישום.

האירוע התרחש לפני כשנתיים בהפגנה שנערכה בכניסה לעיר במחאה על מותו של נער הגבעות אהוביה סנדק במהלך מרדף משטרתי. המשטרה פיזרה את המפגינים בכוח, וכאשר אחד המשתתפים ביקש משוטר אלים להזדהות - דרישה שעל פי חוק השוטר מחויב להיענות לה - הוא פשוט שלף את אלתו והכה אותו קשות.

צפו בתיעוד האירוע:

המפגין המוכה הוא דב מורל, לשעבר נער גבעות ופעיל ימין קיצוני, שהורשע באלימות נגד פלסטינים ובהשתתפות ב'חתונת השנאה' המפורסמת, ובשנים האחרונות עשה שינוי של 180 מעלות והפך לפעיל שמאל וזכויות אדם ולעורך דין מן המניין. ההפגנה אירעה כבר לאחר השינוי שחל במורל, אך במסגרת פעילותו למען זכויות אדם הוא ניסה להגן על מפגיני הימין, חבריו לשעבר.

בריאיון לחדשות 12 בשנה שעברה, תיאר מורל את המהפך שחל בו: "זו הייתה תקופה של שנים שבהן תג מחיר התחיל להתפתח וזה בוצע כתגובה לפינויים שקורים על ידי המדינה", הוא סיפר על שנותיו כאחד מפעילי 'תג מחיר' בגבעות השומרון. "הרעיון היה שהם יבינו שללכת ולפנות מאחז זה אומר שכל האזור יבער, ולא רק האזור - בכלל כל יהודה ושומרון".

מורל הסביר שיש שני "מנגנונים" שבאמצעותם נערי הגבעות מוציאים לפועל את תוכניתם: "יש את האירועים שהם יותר ספונטניים, שיורדים עשרות אנשים לכפר פלסטיני קרוב, זורקים אבנים, מציתים שדות. הסוג השני זה שלושה עד חמישה חבר'ה בדרך-כלל שמתארגנים בשקט, ממלאים בקבוק בבנזין, נוסעים לכפר פלסטיני, עושים גרפיטי, מציתים את הרכב, נוסעים - ואף אחד לא מדבר על זה אחד עם השני אף פעם". הוא מרחיב, "כולם יודעים לא להשאיר DNA - אתה אפילו לא יורק איפה שאתה פוגע".

ובכל זאת, מורל הורשע בריסוס גז פלפל בצומת תפוח. הוא סיפר כי הפחד תמיד היה קיים. "אני, לפחות, פחדתי. אתה מתחיל ממשהו קטן, לכרות עצים נגיד. זה בכלל לא בתוך הכפר, אתה אפילו לא נכנס לכפר. לאט-לאט אתה צובר כוח, אתה הולך בשתיים, שלוש, ארבע לפנות בוקר לכפר פלסטיני, כשאין שם אף אחד - ומצית בית באמצע הכפר, כמו שהיה בדומא".

מורל סיפר כי כששמע על מותו של הפעוט בפיגוע בדומא - הוא שמח. "חשבתי בזמנו - נקמו נקמה, סוף-סוף זה נגמר עם נקמה אמיתית. הגנתי על האירוע הזה". אולם שדוב מורל של היום, דוב אחר ואבא, מבין את המציאות אחרת. על אותה התקופה הוא מספר: "אני של אז הייתי אומר לך 'אני מבין למה זה קרה אבל זה מה שנכון', והייתי מתחיל להסביר לך למה זה נכון. זה היה המקום שהייתי בורח אליו".

לפני כשנתיים הורשע מורל בהשתתפות ב'חתונת השנאה', שבה הונפה ונדקרה תמונתו של התינוק עלי דוואבשה שנרצח בפיגוע היהודי בדומא. בעת ההרשעה, שבע שנים לאחר האירוע, מורל כבר היה פעיל מרצ. הוא הגיב: "‏למען הסר ספק - השינוי שעברתי הוא לא בגלל ההליך הפלילי ולא נועד להשפיע על ביהמ"ש. הוא נובע מכך שאני מאמין בחירות לכולם בין הים לנהר. בעבר תמכתי בעליונות יהודית מטעמי דת. היום אני חושב שאמונה דתית זה עניין אישי ולא צריכה להוות הצדקה לפגיעה באחרים. לא חייבים להאמין לי אך זו האמת".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה