הרשות המטרופולינית בדרך לירושלים: כך תשתנה התחבורה הציבורית בבירה
07.11.24 / 09:08
בקרוב יועברו סמכויות מהותיות בתחום התחבורה הציבורית ממשרד התחבורה לגוף חדש שיאגד את ירושלים והערים שסביבה. מה זה אומר לתושבי העיר?
שינוי דרמטי צפוי באופן שבו מתנהלת התחבורה הציבורית בירושלים: במקום ניהול מרכזי על ידי משרד התחבורה, תוקם רשות מטרופולינית שתאגד את ירושלים והערים הסובבות אותה. הרשות החדשה תחזיק בסמכויות נרחבות - החל מקביעת מסלולי האוטובוסים והרכבת הקלה, דרך מיקום התחנות ועד קביעת תעריפי החנייה.
במועצת הרשות החדשה ישבו נציגי הרשויות המקומיות לצד נציגי הממשלה. השפעתה של כל רשות מקומית תיקבע בעיקר (80%) לפי מספר תושביה, ובחלקה (20%) לפי היקף נתיבי התחבורה הציבורית בשטחה. משמעות הדבר היא שלעיריית ירושלים יהיה משקל מכריע בקבלת ההחלטות - שמעתה ישקפו את צורכי התושבים בצורה טובה יותר.
המימון לפעילות הרשות יגיע בעיקר מתקציב המדינה, אך גם מתשלומים של הרשויות המקומיות שייקבעו לפי גודל האוכלוסייה והמצב החברתי-כלכלי שלהן. הרשות תפעל כתאגיד עצמאי ותהיה כפופה לביקורת מבקר המדינה.
נושא אחד לא ישתנה: הסמכות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת תישאר בידי משרד התחבורה, כך שהסטטוס-קוו בנושא צפוי להישמר.
המעבר למבנה החדש יהיה הדרגתי. גם אם החוק יאושר ב-2025 כמתוכנן, הרשות צפויה להתחיל לפעול רק בסוף 2026 או תחילת 2027. זאת בהנחה האופטימית שלא יתגלעו מחלוקות משמעותיות בין העיריות השונות על חלוקת הסמכויות והתקציבים.