הסוף להתעללות? 'אגד' התחייבה להפסיק לעודד פקחים לתת קנסות
15.07.24 / 14:24
הסיבה לקשיחות הפקחים עד כה היתה מדיניות החברות המעסיקות אותן, שהופכות כל קנס לרווחי עבור הפקח. ב'אגד', הפקח מקבל בונוס עבור 60 קנסות בחודש. ב'דן', כל קנס מזכה את הפקח בתוספת 20 שקל לשכרו. וכן בחברות נוספות.
אין ירושלמי שלא מכיר את התופעה: פקח עולה על האוטובוס, לפעמים מתוגבר בכמה מחבריו, והם מתחילים לבדוק האם הנוסעים תיקפו את כרטיסי הרב קו שלהם עבור הנסיעה. הם מומחים בלצוד נוסעים שהרגע עלו ועוד לא הספיקו לתקף, אנשים תמימים שלא ידעו שגם בנסיעת מעבר צריך לתקף שוב, ותיירים שהתבלבלו מהתהליך המסורבל ולא השלימו אותו כמו שצריך. ואם נתקלתם בבעיה וחשבתם לבקש עזרה מהפקח שידריך אתכם כיצד לתקף - קנס ביד ומיד.
בדיון בוועדה לפניות הציבור בכנסת, התברר שהסיבה לקשיחות הפקחים היא מדיניות החברות המעסיקות אותן, שהופכות כל קנס לרווחי עבור הפקח. ב'אגד', הפקח מקבל בונוס עבור 60 קנסות בחודש. ב'דן', כל קנס מזכה את הפקח בתוספת 20 שקל לשכרו. וכן בחברות נוספות.
מדוח נציב תלונות הציבור לשנת 2023, שפורסם בחודש שעבר, עלה כי 210 תלונות היו בנושא דוחות - גידול של כמעט פי חמישה במספר התלונות בנושא זה לעומת שנת 2022 (45 תלונות). בשנת 2023 חולקו כרבע מיליון דוחות לנוסעים באוטובוסים, בסכום כולל של כ-24 מיליון שקל.
המבקר מתניהו אנגלמן, בכובעו כנציב תלונות הציבור, מצא כי חלו ליקויים בתחום זה, כאשר נדחו על הסף בקשות לביטול דוח מבלי לוודא שהוא נמסר לנוסע; נדחו בקשות לביטול דוחות, אף שהתקיימו התנאים לביטולם; לא הוקפאו הליכי גבייה בעת בחינת בקשה לביטול תשלום הדוח; בחברת אגד דורשים "דמי טיפול" בנוגע לגביית החוב בסך 153 שקל, כשהדוח עצמו הוא בסך 100 שקל; התגלתה התנהגות לא נאותה של פקחים כלפי נוסעים; וכן תלונות נוספות.
בעקבות הביקורת החריפה, היום הודיעה חברת 'אגד' כי תפסיק לתמרץ פקחים לתת דוחות. נקווה שהשינוי לטובה ייראה במהרה.