המטרו מגיע לירושלים: רשת רכבות תת-קרקעית בעלות של 50 מיליארד שקל

$(function(){setImageBanner('69c015d6-fd8f-4c1f-a081-e5557fb4e08e','/dyncontent/2024/11/5/b6a699b5-0e25-4885-98cf-feb74734d05e.jpg',18660,'עליון ענק חשמלאי מרכז חרדי',525,78,false,55066,'Image','');})

בעוד פרויקט המטרו בגוש דן מתנהל באיטיות, מקדמת המדינה תכנית שאפתנית להקמת מערכת מטרו בבירה. התוכנית נועדה להתמודד עם הגידול הצפוי באוכלוסיית העיר ל-1.8 מיליון תושבים עד שנת 2050

רכבת תחתית (אילוסטרציה). צילום: Saggittarius A via Wikipedia

תושבי ירושלים יוכלו בעתיד לנסוע מתחת לאדמה: מינהל התכנון חשף השבוע את התוכנית להקמת מערכת מטרו בבירה, בהשקעה המוערכת ב-34 עד 50 מיליארד שקל. הפרויקט, הקטן יותר מהמטרו המתוכנן בגוש דן, עשוי להתממש מהר יותר מאחיו הגדול במרכז הארץ.

על פי התכנית, שני קווי מטרו יחצו את העיר: הראשון יחבר את פסגת זאב בצפון-מזרח להר חומה בדרום, והשני ינוע מהעיר העתיקה ועד רכס לבן בדרום-מערב העיר. התוואי המתוכנן כולל חפירה מתחת לאזורים רגישים מבחינה פוליטית וגיאולוגית, כולל העיר העתיקה.

"מדובר ביום היסטורי", הכריז מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח. "ירושלים נמצאת בתנופת פיתוח חסרת תקדים, ומערכת המטרו היא קריטית להמשך צמיחתה". לדבריו, הפרויקט יהפוך את ירושלים ל"עיר מודרנית, נגישה ומתקדמת".

התכנית מציעה שתי אפשרויות למפגש בין הקווים: האחת באזור התחנה המרכזית, שם כבר עוברים קווי תחבורה רבים, והשנייה מתחת לקריית הממשלה. האתגר המרכזי בחלופת התחנה המרכזית הוא הצורך בחפירה עמוקה יותר, בשל מנהרות קיימות באזור.

70-80 אחוזים מהבנייה החדשה בעיר יתבססו על התחדשות עירונית, עם דגש על ציפוף סביב תחנות המטרו העתידיות. "מערכת המטרו היא עמוד השדרה של העיר", מסבירה יעל סלומון, סמנכ"לית תשתיות במינהל התכנון. "היא תאפשר לנו לתמוך בגידול האוכלוסייה הצפוי וליצור עיר משגשגת ובת קיימא".

בדיקת היתכנות לפרויקט צפויה להתבצע בשנת 2025, כשהמטרו מתוכנן להשתלב במערך התחבורה הציבורית הקיים בעיר, הכולל את הרכבת הקלה על שלושת קוויה - האדום הפעיל, והירוק והכחול שבהקמה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה