האם גם סבא שלכם קיבל טלפון מה"בנק"? כך פעלה שיטת ההונאה המתוחכמת

$(function(){setImageBanner('71673d1e-a6a7-4f1b-a627-79afef6a2c82','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

כך פעלה כנופיית הנוכלים שגרפה עשרות אלפי שקלים מהונאת קשישים: הם התחזו לנציגי ביטחון של בנקים, סיפרו לקורבנות על "חקירה סודית" של מעילת ענק בבנק שבו יש להם חשבון, וטענו כי עובדי הבנק מעורבים בהונאה. לאחר מכן שכנעו אותם שהדרך היחידה להציל את כספם היא להעביר אותו ל'חשבון מאובטח' או למסור את כרטיסי האשראי שלהם לשליח מיוחד

מעצר חשוד. צילום ארכיון: דוברות המשטרה

בשבועות האחרונים נחשפה תופעה מדאיגה של הונאת קשישים ברחבי ישראל, כאשר אתמול נעצר חשוד מרכזי בפרשה. החשוד, תושב נשר בשנות ה-40 לחייו, נעצר על ידי בלשי היחידה המרכזית של מחוז ירושלים בחשד למעורבות בהונאה מתוחכמת שכוונה נגד קשישים דוברי רוסית.

על פי החשד, הכנופייה פעלה בשיטה ערמומית: חברי הכנופייה התקשרו לקשישים והתחזו לנציגי ביטחון של בנקים או גורמים רשמיים אחרים. הם סיפרו לקורבנות על "חקירה סודית" של מעילת ענק בבנק שבו יש להם חשבון, וטענו כי עובדי הבנק מעורבים בהונאה.

"הנוכלים ניצלו את חוסר הביטחון והפחד של הקשישים," מסביר רפ"ק אלי ליבקינד, מפקד יחידת ההונאה במחוז ירושלים. "הם שכנעו אותם שהדרך היחידה להציל את כספם היא להעביר אותו ל'חשבון מאובטח' או למסור את כרטיסי האשראי שלהם לשליח מיוחד."

החשוד שנעצר אתמול, על פי החשדות, שימש כ"שליח" שאסף את הכספים והכרטיסים מהקשישים התמימים. ההערכה היא כי הכנופייה הצליחה לגרוף עשרות אלפי שקלים בשיטה זו.

אלכס, בנו של קשיש שנפגע, הביע את זעמו: "אבא שלי שירת את המדינה הזאת עשרות שנים, וככה מתייחסים אליו? אנשים חסרי מצפון ניצלו את התמימות שלו. אני קורא למשטרה להחמיר עם הפושעים האלה ולהעמיד אותם לדין."

משטרת ישראל קוראת לציבור, ובמיוחד לקשישים ובני משפחותיהם, להיות ערניים ולנקוט באמצעי זהירות: לעולם אין להעביר כספים או למסור פרטים אישיים לאדם לא מוכר, גם אם הוא מציג עצמו כנציג רשמי. במקרה של ספק, יש ליצור קשר ישיר עם הבנק דרך מספר טלפון מוכר ומאומת. בכל מקרה של חשד לניסיון הונאה, יש לדווח מיד למשטרה.

סופיה, נכדתה של קשישה שכמעט נפלה קורבן לתרמית, סיפרה: "למזלנו, סבתא שלי התקשרה אלי ברגע האחרון לפני שהעבירה את הכסף. חשוב מאוד לשמור על קשר רציף עם ההורים והסבים שלנו ולהזהיר אותם מפני הסכנות האלה."

החקירה בפרשה נמשכת, והמשטרה צופה מעצרים נוספים בקרוב. בינתיים, החשוד שנעצר צפוי להיות מובא היום לבית המשפט לדיון בהארכת מעצרו.

"אנחנו נחושים למגר את התופעה הזו," מסכם רפ"ק ליבקינד. "אבל אנחנו זקוקים לשיתוף הפעולה של הציבור. ערנות ודיווח מהיר יכולים לעזור לנו למנוע את המקרה הבא."


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה