בטקס מרגש: נחנכה האנדרטה הייחודית לחללי המלחמה • הצצה ראשונה

$(function(){setImageBanner('d95cf423-e9bc-4ffa-b675-1c9627f5990d','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

באירוע נשאו דברים נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש העיר משה ליאון. פרק תהילים נאמר מפי הרב שמואל סלוטקי, ששכל במלחמה את שני בניו, נועם וישי הי"ד. את התפילה להשבת החטופים נשא ג'ון פולין, אביו של הירש גולדברג פולין הי"ד

טקס חנוכת האנדרטה. צילום: ארנון בוסאני

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש העיר ירושלים משה ליאון חשפו אתמול (א') את אנדרטת "חרבות ברזל" ברחוב רופין, מול הספרייה הלאומית. הטקס התקיים במעמד חברי סגל א', חברי מועצת העיר ירושלים, עשרות שגרירים, בני המשפחות השכולות ועוד.

הנשיא הרצוג, נשא דברים בתחילת האירוע ואמר בין השאר: ״מעולם לא חפצנו במלחמה, ואיננו רוצים במלחמה, אבל שיהיה ברור: לא ננוח ולא נשקוט עד שכלל אזרחי ישראל ישובו לבתיהם ויהיו מוגנים ובטוחים. זכותה של מדינת ישראל, וחובתה להגן על אזרחיה. היכולות ההגנתיות וההתקפיות של מדינת ישראל – מוכיחות את עצמן, ואנחנו נמשיך עד שיושג ביטחון מלא. אני מבקש להעלות על נס את גבורת אזרחיות ואזרחי ישראל – בכל מקום ומקום - המגלים תעצומות נפש ואחריות, גם ברגעים קשים רוויי דאגה. בשם העם כולו אני שולח מילות חיזוק ועידוד לאחיותינו ואחינו בצפון. גיבורות וגיבורים אמיתיים. אלה רגעי מבחן עבורנו כחברה – וכולנו עומדים אתכם, מגבים אתכם, ומחויבים לעבור את התקופה הזאת יחד, ולצאת ממנה לשיקום ולבניין משותף בצפון, בדרום ובכל הארץ״.

האנדרטה לזכר חללי המלחמה. צילום: ארנון בוסאני

ראש העיר ליאון, שפתח את הטקס, אמר בין היתר: "האנדרטה הזו מכבדת את המילים, את הדמעות, את הסיפורים, את כאב המשפחות. היא עדות אילמת וחזקה למה שאי אפשר לבטא, אבל מעל הכול היא מכבדת את החיים שהם נתנו ואת הלקחים שעלינו לקחת איתנו. זכרם של הנופלים – לוחמינו ואזרחינו כאחד – הותיר לנו ציווי של המשכיות, המשכיות של אהבת הזולת והארץ. עלינו להמשיך יחד, לפעול לאחדות, מתוך ראיית המכנה המשותף לכולנו, למען ירושלים בירת ישראל, למען מדינת ישראל. כפי שלימדו אותנו היטב חודשי המלחמה, כוחנו טמון באחדותנו - ורק יחד ננצח! נישא כולנו, מעומק הלב, תפילה להחזרתם המהירה הביתה של כלל החטופות והחטופים."

פרק תהילים נאמר מפי הרב שמואל סלוטקי, ששכל במלחמה את שני בניו, נועם וישי הי"ד. את התפילה להשבת החטופים נשא ג'ון פולין, אביו של הירש גולדברג פולין הי"ד.

על האנדרטה נחרטו שמות הנופלים – החיילים ואנשי כוחות הביטחון וההצלה הירושלמים שנפלו מתחילת מלחמת ״חרבות ברזל״ לצד נרצחי פעולות האיבה במלחמה, תושבי ירושלים. האנדרטה עוצבה ע"י משרד האדריכלים אולך תול. האנדרטה בנויה על בסיס צורת המגן דוד, המסמל בין השאר כקמע מגן ושומר, שמקודקודיו מזדקרים לוחות ברזל לעבר השמיים כמו נושאים תפילה ויוצרים יחד עץ גדוע וסדוק, אך כזה שטומן בתוכו את היכולת לצמיחה וריפוי ומסמל גם את הכוח והעוצמה לחיבור ואחדות מתוך השבר העצום. האנדרטה עשויה מברזל, קוטרה 14 מטר והיא מתנשאת לגובה של כ-5.5 מטר.

בכניסה לתוך ליבת האנדרטה נחרט: "עַל כֵּן צִיּוֹן בְּמַר תִּבְכֶּה וִירוּשָׁלַיִם תִּתֵּן קוֹלָהּ. לִבִּי לִבִּי עַל חַלְלֵיהֶם, מֵעַי מֵעַי עַל חַלְלֵיהֶם" (מתוך תפילת "נַחֵם"). בסמוך לאנדרטה ייצרו כעין מיני אודיטוריום ובתוכה חלל פרטי עם תאורה ייחודית.

עיריית ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים וחברת מוריה, קידמו את תכנון האנדרטה ואת הקמתה בפועל, בתיאום עם אגף משפחות במשרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי לעניין נפגעי פעולות איבה.

טקס חנוכת האנדרטה. צילום: ארנון בוסאני


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה