בדרכו של הגר"ח: מעמד מפואר לסיום 'כל התורה כולה'

$(function(){setImageBanner('5da502c6-f273-4313-85dc-b2212c7004b7','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

בפעם השלישית: מעמד מפואר של סיום כל התורה כולה נערך במתחם ה'די סיטי' | נאום נרגש של ה"זבולון" סחט דמעות מכל המשתתפים במעמד
 

מעמד סיום כל התורה כולה. שוקי לרר

ברוב פאר והדר נחגג מעמד 'סיום כל התורה כולה', לאחר שמאות גאונים הבקיאים בש"ס ובפוסקים, עמלו והתייגעו במשך שנה תמימה ולמדו את כל התורה כולה בשותפות יששכר זבולון עבור הנגיד רבי שלמה פערל הי"ו.

 

המעמד התקיים באולם היוקרתי שבמתחם ה'די סיטי' שבמעלה אדומים לבש חג. בהשתתפות כ- 300 מוזמנים, חתן השמחה ומשפחתו, ידידים וחברים שהגיעו במיוחד מחו"ל כדי לשמוח אתו ביום שמחת לבו, והשותפים הרבים של חתן השמחה – אברכים גאונים שלמדו בשמו את 'כל התורה כולה', מכ"ד ספרי התנ"ך, דרך הש"ס הבבלי והירושלמי, ששה סדרי משנה, תוספתא, ספרא, ספרי, כל מדרשי חז"ל, רמב"ם שו"ע וספרי ההלכה האחרונים. את הרשימה המלאה של הספרים הנלמדים גיבש לא אחר מאשר מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

 

מדובר ביוזמה מופלאה, 'חידוש מיוחד של הדור שלנו' כפי שהגדיר זאת המשפיע הנודע הרה"צ רבי אלימלך בידרמן בנאום שנשא לקראת סיום האירוע. זהו חידוש נפלא שלא היה כמותו עד הדור הנוכחי – הסכם יששכר וזבולון, שבמסגרתו לומדים ה'יששכרים' את 'כל התורה כולה' לזכותו של ה'זבולון' התומך בהם.

 

בהתרגשות רבה התקבל האדמו"ר בנש"ק הגה"צ רבי רפאל אבוחצירא שליט"א, שהגיע לכבד את המעמד בנוכחותו, ונשא דברים נפלאים בשבח לומדי התורה ומרביצי התורה. כמו כן הרב רבי שלום בער פישל, איש אמונו של האדמו"ר מסקווירא הקריא את ברכת קדשו המיוחד לרגל המעמד, עוד השתתפו במעמד האדמו"ר מתולדות אהרן.

 

הקהל נעמד על רגליו בהתרגשות גדולה, עם כניסתו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך. אשר שיבח בכל פה את עצם הרעיון של לימוד וסיום הגדול הנערך על כל התורה כולה.

 

מגיד המישרים הנודע הגאון רבי ברוך רוזנבלום, נשא דברים נרגשים בשבחם של לומדי התורה וקוני התורה, ובדבריו ציין את מה שרבינו החפץ חיים זיע"א, כותב בספרו 'אהבת חסד' שמה שאמרו חז"ל שהמבזבז לצדקה אל יבזבז יותר מן החומש נאמר דווקא במי שנותן צדקה לעניים וכדו'.

 

"אבל מי שנותן את כספו לתלמידי חכמים במסגרת הסכם 'יששכר וזבולון' אומר מרנא החפץ חיים, שמותר לו לתת אפילו הרב יותר מחומש ואפילו את כל כספו, כי השקעה ב'יששכר זבולון' זה 'ביזנס', וכשאדם רוצה להשקיע בביזנס אין גבול להשקעה, גם אם ישים את כל כספו אין זה יותר מדי!".

 

ברוב קשב האזינו האורחים לדבריו הנרגשים של חתן השמחה הנגיד רבי שלמה פערל שליט"א, שסיפר על השתלשלות העניינים מצדו:

 

"לפני שנה, בימים הסמוכים לחג השבועות שמעתי מהרעיון הנפלא של הרב מפוזנא, מהאפשרות לקנות לימוד כל הש"ס בהסכם 'יששכר וזבולון', מיד ידעתי "אני בפנים", בתוך שבוע כבר הגיע הרב  מפוזנא למשרד שלי עם שטר 'יששכר זבולון' מסודר, אבל ימים אחדים לאחר מכן נודע לי שיש גם אפשרות לקנות לימוד 'כל התורה כולה' במסגרת הסכם דומה, אשר בכך נזקף לזכותי כאילו למדתי בעצמי ממש. ולאחר אריכת ימי ושנותי כשאבוא למעלה אזכה לישב וללמוד בישיבה של מעלה יחד עם כל התנאים ואמוראים הראשונים והאחרונים. אמרתי להרב מפוזנא "אני רוצה את כל התורה כולה! לא רק ש"ס. ואכן הרב מפוזנא הגיע ובידו שטר 'יששכר וזבולון' מיוחד שנכתב על פי הנוסח שהכתיב מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

 

"הגמרא אומרת בתחילת בבא בתרא 'גדול המעשה יותר מן העושה', מורנו הרב מפוזנא, המימרא הזאת של חז"ל נאמרה עליכם! אתם זיכיתם אותנו בזכות הנפלאה והעצומה הזאת, אני ומשפחתי מלאי הכרת הטוב לרב שליט"א על הזכות העצומה שגלגל לפתחינו, אי אפשר לדמיין את גודל הזכויות שהרב שליט"א זיכה אותנו בהן ואנו אסירי תודה על כך!".

 

עוד הוסיף הרב פערל בהתרגשות עצומה: "שותפי האברכים הגאונים, בשנה האחרונה היינו שותפים, אתם למדתם בשמי ולמעני, אני חייב לכם הכרת הטוב גדולה, ואני מודה לכם ולנשותיכם ולמשפחתכם שאפשרו לכם לשקוד על הלימוד הזה במשך שעות רבות מדי יום ביומו, בשבתות ובחגים, בחופשים ובכל עת, אין מילים בפי כדי להודות לכם די הצורך על הזכות העצומה שזיכיתם אותי!".

 

ובעוד הקהל מלא התרגשות, עלה לשאת דברים המשפיע הנודע הגה"צ רבי אלימלך בידרמן שליט"א, שהזכיר בדרשת המופלאה את דבריו המרטיטים של רבינו האוה"ח הק', על מה שאמרו חז"ל שכשאדם הולך לבית עולמו מכריזים עליו בשמים "אשרי מי שבא לכאן ותלמווד בידו", והיינו שכל מה שאדם למד בעולם הזה, יוכל ללמוד אותו בישיבה של מעלה, ומה שלא למד כאן, לא יוכל להבין גם בישיבה של מעלה.

 

"מורי ורבותי, יש לנו כאן יהודי שיישב בישיבה של מעלה, וכל מה שילמדו שם יהיה מוכר לו, הוא לא החסיר שום חלק מהתורה הקדושה, הוא זכה ללמוד את כל התורה כולה! כמו שהאור החיים הקדוש אומר שגם מי שקנה תורה יוכל לזכות ולהבין בשמי מרום כשילמדו את מה שהם למדו!".

 

מורשת חייו של מרן שר התורה רבינו הגר"ח קנייבסקי זצ"ל – לזכות בכל התורה כולה. הגאון רבי יצחק שאול קנייבסקי, בנו חביבו של מרן שר התורה זצ"ל, בעדות מיוחדת על האופן שבו גיבש אביו מרן שר התורה זצ"ל את תוכנית הלימוד של 'כל התורה כולה', אם אתם בין אלו שמרימים גבה ותמהים כיצד ניתן ללמוד את כל התורה כולה, ובכן, אתם לא הראשונים שתוהים בנושא.

 

למעשה, גם אבי הרעיון ומי שעומד על גבי הלומדים, הלא הוא הרב מפוזנא הגאון רבי אברהם הלוי אייזען שליט"א – תהה בעניין.

 

האם ניתן לקיים 'יששכר זבולון' על כל התורה כולה. זה באמת עובד ככה? ה'זבולון' באמת יוכל להיחשב כמי שלמד את כל התורה כולה אם האברכים הגאונים בהם הוא תומך עשו זאת בשמו?

 

את השאלה הזאת הציג הרב מפוזנא בפניו של מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל, שדן בסוגיא והכריע הכרעה ברורה וחד משמעית.

 

על כך העיד בנו חביבו של מרן שר התורה, הגאון רבי יצחק שאול שליט"א, שהופיע במעמד ושיתף את הנוכחים בעדות אישית, כיצד התגלגלה התוכנית על הסטנדר של אביו הגדול זצוק"ל. הוא מתאר את כל ההלוך - ילך עד שאביו נתן את הסכמתו לכך שכאשר יגיע קונה התורה התמכין-דאורייתא לשמים ייחשב הדבר שהוא בעצמו למד את התורה כולה. וזה לא היה כלאחר-יד, הוא ביקש לבחון את הענין שוב ושוב, עד שחתם על מכתב מדהים שמאשר זאת.

 

אשריו ואשרי חלקו בעולם הזה ובעולם הבא.

צילומים: שוקי לרר


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה