בעבר שרפו שם עצמות, היום משחקים בו הילדים: נחנך פארק 'הרוגם'

$(function(){setImageBanner('7991738f-4325-4cc9-a04a-839d75b6b6eb','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55193,'Image','');})

עיריית ירושלים חנכה השבוע את פארק 'הרוגם'. שמו ניתן לו בשל גל האבנים הגבוה המתנוסס באמצעו, כאשר המקום שימש ככל הנראה למקום שריפת עצמות מלכי יהודה

ממקום שריפת עצמות למשחקי ילדים: ראש העיר, משה ליאון, חנך היום (ב') פארק יוצא דופן בנוף הירושלמי, כאשר ייחודיותו אינה בשל המתקנים שמתנוססים בפארק, אלא דווקא בשל עברו הקדום, ויהיו שיאמרו האפל. מדובר בפארק שזכה לשם הבלתי שגרתי - "הרוגם".  

פארק "רוגם גנים"  הוא אתר ארכיאולוגי השוכן בין שכונות דרום-מערב ירושלים. שמו של הפארק ניתן לו בשל הגבעה הממוקמת במרכזו, אם כי לא מדובר בגבעה תמימה אלא בגל אבנים ענק גבוה ועתיק, אשר מתנשא לגובה של כ-42 מטר. תל האבנים, 'רוגם' בעגה מקראית, הוא הגדול מבין 19 רגמים שנמצאו במערב העיר ונחשב לגדול מבניהם.

למה שישמ אותו גל אבנים שעל שמו נקרא הגן? בהקשר לכך ישנם כמה חילוקי דעות בין החוקרים. מה שברור שהוא מצוי בעיר כבר מתקופת הברזל, אם כי תפקידו אינו ברור.  חלק מהחוקרים  מאמינים כי בניית הרוגם מתקשרת לפעילות חקלאית תמימה באזור, אך ישנם חוקרים הסבורים כי המקום נועד לטקסי  שריפת גופות מלכי יהודה כפי שישנם אחרים הסבורים שהאתר שימש למקום פולחן כלשהו. כך או כך, המקום מתוארך לתקופת בית המקדש הראשון כשאם תרצו תוכלו להעלות סברות אחרות למה שימש. 

הרוגם. התל במרכז הפארק. ארנון בוסאני

אגב, למרגלותיו של התל נמצאו שרידים של יישוב חקלאי קדום, כשנראה כי סביבו התקיימה פעילות מסחרית-חקלאית ערה. נמצאו שם ם מתקנים לייצור יין כגון: גתות לדריכת ענבים,  בורות אחסון, מערות ובוסתן קטן עם עצי  תאנים, רימונים וזיתים.

עד לא מכבר היה האתר שטח מחקר ארכיאולוגי, אך בעיריה הוחלט לייעד אותו לפארק תוך שימור שרידיו. הפארק המיוחד עבר כברת דרך: חפירות ארכיאולוגיות, ניקיון השטח ופעולות רבות ומגוונות בהם נטלו חלק גם תושבי השכונה, בני נוער ואנשי מקצוע כשכולם יחדיו ייצרו פעילות קהילתית משמעותית וחיבור למקום. נכון לעכשיו הפארק כולל מתקני משחק ואלמנט מים שעובר בין השבילים, משטחי משחקים, ריצוף, פינות ישיבה פרגולות, תאורה וגינון, תוך התייחסות לאקולוגיה המיוחדת של הצמחייה ושמירה על הייחודיות של הצמחייה מבלי לפגוע במרקם האקולוגי.

בטקס חנוכת הפארק אמר ראש העיר ירושלים, משה  ליאון, כי מדובר ב"פארק מיוחד, במקום מיוחד, עם היסטוריה מיוחדת ובזמן מיוחד". הוא הזכיר כי  "אנו ניצבים, לקראת ט' באב, במקום המרשים והעתיק אותו בנו והקימו אבות אבותינו. המקום השתמר לדורי דורות ומהווה עוד פסיפס מורשת והיסטוריה לעיר הנפלאה שלנו. כך נמשיך גם אנו לשמר את הפארק המיוחד שקרוב לאתר ההיסטורי, הרוגם - גל אבנים מרשים המתנשא לגובה של 42 מטרים, שיש הטוענים כי הוקם עוד בימי בית המקדש הראשון. נמשיך לחזק את החיבור המשמעותי בין העבר השורשי שלנו יחד עם החיים בהווה והעתיד".

בסיום דבריו אמר כי "הפארק עליו עמלו ימים רבים תושבי השכונה, בני הנוער, עובדי עיריית ירושלים וחבורות הבת-מוריה והרל"י  הוקם לרווחת התושבים והעולים לבירת ישראל. תהנו!".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה