ההסכם הסודי של גור: 250 חסידים יתגייסו למשטרה, והשאר יקבלו פטור מגיוס

$(function(){setImageBanner('cbebad69-5546-41c1-a8e5-d928f096e672','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55228,'Image','');})

גורמים ב'קרן כלל ישראל' מתחו ביקורת חריפה על ההסכם המתגבש. "זוהי חזרה מודרנית לשיטת ה'חאפרים' מתקופת הקנטוניסטים, אז ראשי קהילות יהודיות מסרו לצבא את החלשים ודלי העם כדי לפטור מגיוס את בני המיוחסים", טען אחד מראשי הקרן בשיחה עם "ירושלים החרדית". אולם בגור הודפים את הטענות ומסבירים כי למעשה מדובר בהגדרה פורמלית בלבד של חברי כיתות הכוננות כמשרתים במשטרה

האדמו"ר מגור והרמטכ"ל הרצי הלוי. צילום: דובר צה"ל, לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים

בימים האחרונים נחשף הסכם דרמטי המתגבש בין חסידות גור למשרד הביטחון, אשר עשוי לשנות משמעותית את מפת הגיוס בקרב הציבור החרדי. על פי ההסכם המתהווה, כ-250 צעירים מחסידות גור יתגייסו למשטרה, בעוד שאר חברי החסידות בגילאי 18-26 יקבלו פטור משירות בצה"ל - כך פרסם הבוקר העיתונאי יואלי ברים בגל"צ.

המגעים בין הצדדים התנהלו במהלך החודש האחרון, כאשר את החסידות ייצג הרב אברהם בנימין זילברברג, מקורבו של האדמו"ר מגור ואחת הדמויות המשפיעות בחסידות. הפגישה המסכמת התקיימה ביום חמישי האחרון באחד ממתקני משרד הביטחון בתל אביב, שם הושגה הסכמה עקרונית למתווה. ל"ירושלים החרדית" נודע כי פרטיו האחרונים של המתווה נדונו וסוכמו תוך כדי אירועי חתונת בתו של מוטי בבצ'יק, האיש החזק באגודת ישראל.

ההסכם נועד לקדם שילוב חרדים בשירות הביטחון, תוך התחשבות במאפייני הקהילה. מבחינת הצבא, הרציונל מאחורי ההסכם הוא תועלתני: ללא הסכמה עם גור, כנראה שאיש מצעירי החסידות לא יתגייס לצבא. עם זאת, חשוב לציין כי מדובר בסיכום התחלתי, וטרם סוכמה רשימה שמית של המתגייסים.

גורמים ב'קרן כלל ישראל' מתחו ביקורת חריפה על ההסכם המתגבש. "זוהי חזרה מודרנית לשיטת ה'חאפרים' מתקופת הקנטוניסטים," טען אחד מראשי הקרן. "אז ראשי קהילות יהודיות מסרו לצבא את החלשים ודלי העם כדי לפטור מגיוס את בני המיוחסים. היום אנו רואים תופעה דומה, כשמנסים לבחור מי יתגייס ומי לא על בסיס שיקולים פנים-קהילתיים."

גורמים בתוך חסידות גור הודפים את הטענות. "למעשה, לא מדובר בגיוס אמיתי למשטרה," אמר מקור בכיר בחסידות. "הרעיון הוא להגדיר את כיתת הכוננות הקיימת של גור כשירות במשטרה ולהרחיב את המודל גם לערים נוספות כמו בני ברק, אשדוד וערי הדרום. כך, למעשה, אף אחד לא יתגייס באמת, אלא רק יוכר השירות שכבר מתבצע בפועל."

ההיתכנות המשפטית של ההסכם טרם נבחנה לעומק, במיוחד לאור השיח הציבורי על שוויון בנטל. נכון לעכשיו, לא התקבלו תגובות רשמיות מצה"ל, משרד הביטחון, שר הביטחון או המשטרה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה