הישג לקהילת 'פני מנחם': אושרה ההקצאה במתחם רשות השידור



אחרי מאבק אמוציונלי שהתנהל מתחת לראדר בשנה האחרונה, מברכים בקהילת 'פני מנחם' של הגר"ש אלתר על ההישג: מועצת העיריה אישרה את ההקצאה להקמת בניין בית הכנסת במתחם 'רשות השידור' | הכל על הדרמה שהסעירה את ירושלים, וגם: מי הם חתני הארוע

מתחם רשות השידור | מקור: אשטרום - אקה נדלן

מזיו לתורה מציון: 6 שנים לאחר שהוקמה קהילת 'פני מנחם', עם פרישתו של הגר"ש אלתר שליט"א בשמחת תורה תש"פ מחסידות גור, חוגגת הקהילה הישג משמעותי. מועצת העיר ירושלים אישרה היום (ה) את בקשת מוסדות 'פני מנחם', והמתחם שבלב שכונת רוממה, במקום שבו פעלה בעבר רשות השידור וכיום צומח בו פרוייקט היוקרה של 'אקה נדלן', יועבר לרשות הקהילה לצורך הקמת בית המדרש הגדול.

עם אישור ההקצאה בא לסיומו, נכון לעכשיו, המאבק האמוציונלי שהתנהל מתחת לפני השטח לאורך כל השנתיים האחרונות. מאז הוגשה הבקשה ע"י מוסדות 'פני מנחם' התמודדה עיריית ירושלים מול גל לחצים, כשלא פעם נראה היה שהשטח ישאר ללא ייעוד בשל המחלוקות שהתנהלו סביבו. אך הערב, כאמור, אישרה מועצת העיר את החלטתה של וועדת ההקצאות,  לאחר שבחנה את הבקשות השונות, כי עמותת 'פני מנחם' היא שצפויה להקים במקום מבנים שיכללו בית מדרש גדול, מקווה טהרה, מעונות יום ואולי גם בית ספר.

מי שהתנגד לאישור היו גורמים בחסידות גור שלא ראו בעין יפה, וזאת בלשון המעטה, את ההליך שהתנהל כל העת. לצד התנגדותו של חבר מועצת העיר הגוראי, הרב יוחנן ויצמן, ניסו כל העת בכירים בחסידות  לטרפד את ההליך, אם כי ללא הצלחה. בין היתר הוגשה עתירה לבית המשפט מאחוריה עמדו כמה משפחות מחסידות גור שרכשו דירות בפרוייקט 'אקה נדלן', והם דרשו להסדיר את חלוקת המגרש בצורה שונה. בית המשפט, מצידו, דחה את העתירה.

גורם נוסף שלטש עין למגרש, היתה חסידות בויאן. החסידות, שמרכזה ברח' מלכי ישראל, מתמודדת בשנים האחרונות עם מצוקת מקום קשה ונציגה הבכיר, סגרה"ע הרב יצחק ברים, דרש להעביר את המגרש לרשות החסידות. בשלב מסויים הועלתה הצעה מבריקה: קהילת 'פני מנחם' תוותר על המגרש ברוממה, ובתמורה תרכוש את המבנה של חסידות בויאן ברח' מלכי ישראל, תמורת סכום של 350 מיליוני שקלים.

 המו"מ סביב ההצעה התנהל לאורך כל החודשים האחרונים, אך על אף שקהילת 'פני מנחם' הביעה את הסכמתה, בבויאן גררו רגליים. בפועל הופעלו גם לחצים מצידה של חסידות גור על בויאן, כשבין היתר אף נפגש בנו של האדמו"ר מגור, הרב נחמיה אלתר, יחד עם איל הנדל"ן הגוראי אברהם גוטסמן מבעלי 'גולד קפיטל' עם בכירים בבויאן, בניסיון להשפיע על בויאן לסגת מרעיון העיסקה. בסופו של דבר, כפי שניתן לראות, הצעת חילופי הקרקעות לא הבשילה והדרך להעברתה ל'פני מנחם' נסללה.

חתני השמחה

מטבע הדברים, הדיווח על הקצאת המגרש הפך לשיחת היום בעיר. גורם בעיריה עמו שוחחנו מנמק את ההחלטה בכך ש"מעבר לכך שקהילת 'פני מנחם' מונה כיום יותר מ1,000 משפחות בישראל לבדה והמקום הנוכחי שבו פועלת החסידות, ברח' זיו, צר מהכיל את החסידים, הרי  שראש העיר לאון שביקר במספר ארועים של החסידות התרשם בעצמו מהעובדה שבכל ארוע של החסידות משתתפים המונים מציבורים שונים, חסידים וליטאים כאחד, הרואים בראש הישיבה את מנהיגם. אין גם ספק כי בית המדרש שיפעל ברוממה יתן מענה לכלל התושבים, מכל הציבורים, שגם כיום רואים בבית מדרשו של הגר"ש אלתר את מקומם הטבעי".

ראש העיריה אצל הגרש אלתר

בנוסף, פנו לעיריה אדמו"רים ורבנים נודעים  שהביעו אף הם את רצונם כי קהילת 'פני מנחם' היא שתזכה בהקצאה, וזאת בשל הערכתם לראש הישיבה.

מי שריכז את הפעילות והוא פעל בנושא בעקביות במשך יותר משנתיים, הוא הרב נחמן וידסלבסקי, מנכ"ל מוסדות 'פני מנחם'. מאז נכנס לתפקידו כמנכ"ל המוסדות ציפה וידסלבסקי לרגע שבו יוכל להתחיל בעבודות ההקמה של בית המדרש, וזאת במטרה לתת מענה להמונים שגודשים את חצרו של ראש הישיבה, בפרט בשבתות ובחגים, אז מגיעים לשם מאות נוספות של משפחות מארה"ב ומאירופה. 

תמיכה גורפת. תוצאות ההצבעה היום במועצה

יש קבלות

מה צפוי להיבנות במקום ומתי? אין ספק כי באיזור קיימת מצוקה חמורה של מבני ציבור, ועד כה התמודדו התושבים עם מחסור בבתי כנסת, מקווה ועוד, וזאת עוד לפני התיישבותן של מאות משפחות נוספות בפרוייקט היוקרה ההולך ומתאכלס. התושבים, מצידם, מחכים לרגע שבו יפעלו במקום מבני הציבור, עם זאת, סביר להניח שיצוצו עוד משוכות משפטיות ומינהלתיות עד שהטרקטורים יעלו על הקרקע.

לפי התוכנית, צפויים במוסדות 'פני מנחם' להקים במקום בית מדרש ענק מימדים, לצד 'שטיבלאך' שיתנו מענה לכלל התושבים, מקווה טהרה מפואר וכן גנים ומעונות יום. עלות ההקמה נאמדת לפי הערכות בסכום של קרוב ל400 מיליוני שקלים, כאשר החלק הארי צפוי להגיע ממימוש של שני נכסים מניבים שנרכשו בידי הקהילה: השטח ברח' ירמיהו שנרכש בידי המנכ"ל הקודם של קהילת 'פני מנחם' הרב ישראל צישנסקי בעלי 'חמדת הארץ' (במסגרת ה'מייצ'ינג'  ההיסטורי שהובילה חב' צ'רידי), וכן בניין בית המדרש הנוכחי ברח' זיו שנרכש אף הוא לפני כשנה בידי הקהילה ומאז עלה ערכו משמעותית.

ועדיין, ככל הנראה, ידרשו סכומי עתק נוספים. עם זאת, בקהילה לא מוטרדים מהנושא הכספי וזאת בשל יכולותיו של המנכ"ל הרב וידסלבסקי, שנחשב לאוטוריטה בתחום גיוס משאבים ותרומות במגזר החרדי. "אסור לשכוח", אומר לנו איש שיחנו מקהילת 'פני מנחם', "שוידסלבסקי הוא זה שחתום על הקמה של פרוייקט גרינדיוזי אחר, והוא המרכז העולמי של חסידי גור ברח' ירמיהו, אותו הקים בתפקידו הקודם כמנכ"ל 'איחוד מוסדות גור'. כך שהוא אינו נדרש להציג קבלות וגם בעיריה מכירים בכוחו ובכישוריו כמי שיוכל בע"ה להשלים את המיזם ותוך תקופה קצרה לתועלת התושבים".

כך או כך, ברור שיש לברך על כל מקום תורה וחסידות נוסף שהולך ומוקם בבירה, בפרט במקום שעד לא מכבר יצאו משם שידורי חולין - ומעתה הוא יהפוך למרכז ממנו תצא תורה, וזאת ברוח היעוד הנבואי ההולך ומתגשם מול עינינו: 'כי מציון - ובמקרה זה גם מרחוב 'תורה מציון' - תצא תורה ודבר ה' מירושלים'. 

להצטרפות לקבוצות ועדכוני "ירושלים החרדית" בוואטסאפ לחצו כאן

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום [email protected]


$(function(){setImageBanner('6d7cd15d-1063-4a3f-97e9-0271284e4d20','/dyncontent/2026/6/3/bca8a0b1-fd4d-431b-b675-cae5e782dd95.gif',19748,'מתקדמים לכללית',525,78,false,55067,'Image','');})
 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה