תגורו שם? בירושלים אושר הפרויקט ההנדסי הראשון מסוגו בישראל | צפו
11.07.25 / 00:19
רובע עירוני שלם יקום על קירוי שדרות בגין • התוכנית כוללת 2,000 יחידות דיור ופארק ענק של 70 דונם • פרויקט פורץ דרך שיחבר בין בית הכרם לגבעת רם

מָה קוֹרֶה? מְקוּרֶה. הפרויקט ההנדסי הגדול בישראל – קיבל השבוע אישור סופי. הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים אישרה את התוכנית השאפתנית לקירוי שדרות בגין. מדובר למעשה בהעתקת המודל הקיים כבר בצורה קטנה יחסית מעל מחלף גבעת מרדכי. הנוסעים במקטע זה, נכנסים למנהרה שמעליה חולף הכביש המוביל לשערי צדק וגם כמה מבני מסחר ומגורים.
בתיעוד: כך זה אמור להיראות | הרשות לפיתוח ירושלים
הקירוי העתידי, צפוי להיות בסדר גודל אחר לחלוטין: הפרויקט, שיוצא לדרך ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים ונערך על ידי משרד קולקר קולקר אפשטיין, צפוי להשתרע על שטח כולל של כ-215 דונם לאורך 1.7 ק"מ, החל ממחלף בייט ועד גשר וולפסון. הקירוי ייצור חיבור אורבני חדש בין שכונת בית הכרם לקמפוס גבעת רם, שהופרדו עד כה על ידי ציר התנועה הראשי.
על גבי הקירוי האימתני יבנה כאמור רובע מגורים חדש הכולל בנייה של כ-2,000 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, 300 חדרי מלון, 30,000 מ"ר המיועדים לתעסוקה ומסחר ו־75,000 מ"ר לשימושים ציבוריים. הבינוי המתוכנן מגוון וכולל בנייה מרקמית של 6–15 קומות, לצד מגדלים שיגיעו לגובה של 45 קומות.
פרויקט ראשון מסוגו בישראל
מדובר בפרויקט הראשון בישראל לקירוי כביש בהיקף כה נרחב ובאחד הפרויקטים ההנדסיים הגדולים במדינה, פרי עבודה של למעלה מעשור. מעבר לפתרונות תחבורתיים, התוכנית תפחית באופן משמעותי את זיהום האוויר והרעש הנגרמים מהכביש.
בנוסף, התוכנית תחבר את רמת בית הכרם לתחנת הרכבת הקלה ולמתחם התעסוקה "גב-ים" בגבעת רם, באמצעות גשר מיוחד להולכי רגל.
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן, הסביר: "מדובר בתוכנית אסטרטגית לירושלים, אשר יוצרת קרקע עירונית חדשה לפיתוח 'יש מאין' ומהווה 'ייבוש ביצות' של ממש. התוכנית מחברת מחדש חלקי עיר המנותקים כיום זה מזה על ידי הכביש, ומציעה פתרון אדריכלי יצירתי של קירוי הכביש, והיא צפויה להשתלב בתנופת הפיתוח באזור הכניסה לעיר. התוכנית מהווה דוגמה נוספת למדיניות הוועדה המחוזית להמשך פיתוח העיר והגדלת היצע יחידות הדיור והתעסוקה, תוך שמירה על השטחים הפתוחים".