"סכסוך עבודה": האם בקרוב תהיה שביתה בקווי התחבורה הציבורית בירושלים?
26.06.25 / 15:30
למעלה מ-6,000 נהגים צפויים לחוות ירידה של 50% בשכר • איגוד התחבורה: "לא נאפשר פגיעה צינית בשכר העובדים בחסות משרד התחבורה" • משרד התחבורה דורש מהאוצר לפצות את הנהגים • זו תגובת משרד האוצר

שביתה מתקרבת? איגוד התחבורה בכוח לעובדים הכריז הבוקר (יום חמישי, 26.6) על סכסוך עבודה בחברות "סופרבוס", "דן בדרום" ו"אלקטרה אפיקים", בעקבות סירוב החברות לשלם לנהגים ולמבקרים את שכרם המלא בחודש יוני. השביתה עלולה להשבית את התחבורה הציבורית בקווים רבים בירושלים, יהודה ושומרון, קווי המטרונית בחיפה וקווים בערי הדרום והעמקים.
פגיעה חמורה בשכר הנהגים
מאז תחילת מבצע "עם כלביא" צומצם היקף העבודה באוטובוסים תחילה לכדי 15% ובהמשך ל-35%. חברות האוטובוסים הודיעו על כוונתן לשלם שכר רק על היקף העבודה בפועל, מה שמשמעותו פגיעה משמעותית בשכר כל עובדי התחבורה הציבורית. למעלה מ-6000 נהגים בישראל צפויים לחוות ירידה של כ-50% משכרם.
במסגרת השיחות שקיים האיגוד בשבוע האחרון מול הנהלות החברות בהם מאוגדים העובדים בכוח לעובדים נמסר שלא קיים כרגע מתווה פיצוי לעובדי התחבורה הציבורית על ימי החירום וכי אין בכוונתן להשלים שכר על ימי המבצע. סירוב החברות הוביל להכרזה על סכסוך העבודה.
"לא נאפשר פגיעה צינית בעובדים"
איתי כהן, ראש ענף התחבורה בכוח לעובדים, מסר: "שוב ושוב מתגלה חשיבותם של עובדי התחבורה הציבורית בשמירה על שגרה גם בימי לחימה ושוב מתגלה הפקרתם. לא ייתכן כי מחד, נדרשים העובדים להתגייס למשימה הלאומית תוך סיכון אישי, ובה בעת לשאת לבדם בנטל הכלכלי. לא נאפשר זאת. מי שנמנע מדאגה לעובדים בימי משבר, יגלה מחר כי המחסור באלפי עובדים בשגרה, רק הולך ומחמיר".
מיכה וקנין, יו"ר ועד עובדי סופרבוס ויו"ר אסיפת הנציגים בכוח לעובדים, הוסיף: "מאכזב לגלות כי משרד התחבורה והחברות מגלגלים את האחריות על הנהגים - כל מה שיש להם להציע זה לקיחת ימי חופשה. כלומר - הפתרון למשבר השכר יעשה לשיטתם רק על הגב שלנו. לא יקום ולא יהיה! אנו מצפים משרת התחבורה להיכנס לאירוע - ממש כמו בסוגיית האלימות - כאן לא מספיקות הודעות לעיתונות ולא סימפטיה - אם החברות לא משלמות - את שרת התחבורה שאי באחריות!".
פנייה לארגוני עובדים נוספים
לפני כשבוע פנה כוח לעובדים לצד ארגוני עובדים נוספים (ארגון המורים העל יסודיים, ארגון העיתונאים והעיתונאיות והמועצה המתאמת של הסגלים הזוטרים באוניברסיטאות) לשר האוצר בקריאה לפגישה בהולה בעניין הסדר ייצוב המשק, בעקבות מבצע "עם כלביא". "ההתאמות שהציג משרד האוצר לעובדים שנעדרו תקופה קצרה היא לעג לרש - מענה ליום אחד בלבד. עדות נוספת לכך שהמו"מ עם ארגוני העובדים המחוברים לשטח נדרש - ויפה שעה אחת קודם".
משרד התחבורה דורש פיצוי מהאוצר
בהנחיית שרת התחבורה תא"ל מירי (מיל') רגב, עם תום מבצע "עם כלביא", משדר משרד התחבורה פניה דחופה לאוצר: נהגי התחבורה הציבורית הפעילו קווי חירום באזורים מאוימים, הסיעו חיילים, ופינו אזרחים שחזרו מחו"ל, תוך סיכון אישי ומחויבות יוצאת דופן.
עם זאת, בשל צמצום השירותים בהתאם להנחיות פיקוד העורף, שכרם של הנהגים נפגע בצורה חדה - חלקם איבדו עד 35% מהכנסתם. מתווה הפיצויים הנוכחי ("מתווה החל"ת") אינו מספק מענה לנהגים אלה, שכן רובם לא הוצאו לחל"ת אלא המשיכו בעבודתם החיונית בהיקפים מצומצמים.
בהתאם להנחיית שרת התחבורה, פנה מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן-זקן, למשרד האוצר בבקשה לכלול את נהגי התחבורה הציבורית במתווה הפיצוי, או לחלופין לגבש עבורם פתרון ייעודי. לדבריו: "בזמן שחלקו את העורף, הם נשאו את העורף. אסור שדווקא כעת הם יישארו מאחור".
פניית הסתדרות העובדים
בהמשך לפניית יו"ר איגוד עובדי התחבורה והנמלים בהסתדרות עו"ד אייל ידין, הודיע משרד התחבורה כי שכרם של נהגי התחבורה הציבורית לא ייפגע בעקבות מבצע "עם כלביא". יצוין כי ב-12 ימי המלחמה נהגים רבים נאלצו להיעדר מעבודתם בגלל הנחיות פיקוד העורף, והתעורר חשש אמיתי ששכרם ייפגע בשל כך. ההסתדרות פנתה באופן דחוף למשרד התחבורה כי למנוע עיוות זה באופן מיידי.
תגובת משרד האוצר
בתשובת משרד האוצר להסתדרות נמסר כי "אנו מוקירים את תרומתם והירתמותם של נהגי התחבורה הציבורית למאמץ הלאומי במהלך ימי המבצע ועל כן רואים חשיבות ששכרם לא ייפגע. נוכח האמור, פנה מנכ"ל משרד התחבורה למקבילו במשרד האוצר, על מנת שינחה את גורמי המקצוע במשרדו לקדם מתווה פיצוי ייעודי לעוסקים בתחבורה ציבורית בשיתוף עם הרשות לתח"צ".
עוד נמסר כי גורמי המקצוע במשרד התחבורה כבר החלו לפעול אל מול אגף התקציבים באוצר לבחון חלופות שונות לפתרון בעיית שכר הנהגים במהלך המבצע, אם על ידי עדכון מתווה החל"ת, כך שייתן מענה גם לנהגים בתחבורה הציבורית או לחלופין גיבוש מתווה שיפוי למפעילי התחבורה הציבורית, שיאפשר להם לשלם לנהגים את שכרם גם בתקופת המבצע, באופן דומה למתווה החל"ת.