לקראת יום ירושלים: הַמַּתָּנָה של רכבת ישראל בקו ירושלים-מודיעין
21.05.25 / 16:12
מיום ראשון: 14 רכבות נוספות ביום בקו מודיעין-ירושלים המהווה הכפלת התדירות בשעות השיא • במקביל מקודמת תכנית להארכת המסילה למרכז הבירה • מאז השקת הקו המהיר בוצעו למעלה מ-35 מיליון נסיעות

יום [רכבת] ירושלים: לקראת יום ירושלים, הודיעו היום משרד התחבורה ורכבת ישראל על שדרוג משמעותי בקו הרכבת המהיר בין מודיעין לירושלים. החל מיום ראשון (25 במאי), תוגבר תדירות הרכבות בקו מודיעין מרכז-פאתי מודיעין-ירושלים יצחק נבון, ויופעלו בו 14 רכבות נוספות ביום. בשעות השיא יפעלו שתי רכבות בשעה – כפול מהמצב הנוכחי.
אבן דרך משמעותית בתחבורה לבירה
משרד התחבורה ורכבת ישראל מציינים כי בוצעו למעלה מ-35 מיליון נסיעות בקו המהיר בין מודיעין לירושלים מאז נחנך בספטמבר 2018. הקו הישיר בין מודיעין לירושלים החל לפעול בשנת 2022, עם השלמת פרויקט "קשת מודיעין" – חיבור מסילתי ישיר לעיר הבירה.
הפרויקט כלל הקמת מסילה כפולה מחושמלת באורך כ-5.2 קילומטרים, שלושה גשרים, מנהרה באורך כ-650 מטרים, ושדרוג משמעותי לתחנת פאתי מודיעין, לרבות גשר הולכי רגל ומעליות לנגישות מלאה.
משך הנסיעה בין מודיעין-מרכז לירושלים עומד על כ-29 דקות, ומתחנת פאתי מודיעין – כ-22 דקות בלבד. בכיוון ההפוך, הנסיעה קצרה יותר: 25 דקות מירושלים למודיעין-מרכז ו-17 דקות בלבד לתחנת פאתי-מודיעין, במקביל מגיעות מדי שעה למודיעין רכבות מהירות מכל תחנות תל אביב.
תכנית אסטרטגית להרחבת הרשת הרכבתית בירושלים
במשרד התחבורה מקודמת בימים אלה תכנית אסטרטגית רחבת היקף להרחבת הרשת הרכבתית בעיר ירושלים, הכוללת הקמת שתי תחנות רכבת חדשות: ירושלים מרכז (הדוידקה) וירושלים – החאן. התחנות יוקמו בהמשך לתוואי התת-קרקעי המגיע מתל אביב לתחנת יצחק נבון, עם אופציה עתידית להארכת הקו עד לתחנת מלחה. התחנות החדשות יעוצבו כמונומנטים סביבתיים המשתלבים במרקם האורבני הייחודי של העיר.
תגובות
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (מיל') מירי רגב: "לקראת יום ירושלים, בו אנו מציינים 58 שנים לשחרור ואיחוד עיר הבירה, אנו ממשיכים לחבר את ירושלים לרחבי הארץ באמצעות תשתיות תחבורה חדשניות ומתקדמות. הארכת הקו המהיר והקמת מרכזים תחבורתיים שישלבו תחבורה, מסחר, תעסוקה ומגורים – יחזקו את מעמדה של ירושלים כעוגן תחבורתי מהמובילים בארץ. במקביל אנו מקדמים במלוא הקצב את הקמתה של רשת הרכבות הקלות שיכסו את בעיר מקצה לקצה."
מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן: "כמעט שישה עשורים לאחר שחרורה של בירתינו, אנו ממשיכים לחזק את חיבוריה עם מרכזי החיים בישראל. ההשקעה בתשתיות מתקדמות כמו הארכת הקו המהיר לירושלים והגברת התדירות אליה וממנה, ממקמת את ירושלים כמרכז תחבורתי מהמתקדמים ביותר בארץ."
יו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, עו"ד משה שמעוני: "מאז שנחנך הקו המהיר לירושלים בשנת 2018, וכן הקו הישיר בין ירושלים ומודיעין בשנת 2022, אנו עדים לעלייה מתמדת בביקושים לנסיעה ברכבת אל עיר הבירה. השנה אנו מתחילים בבניית שתי תחנות חדשות בירושלים, תחנת ירושלים מרכז הסמוכה לכיכר הדווידקה, ותחנת ירושלים החאן. פרויקטים אלה ואחרים יחזקו ויבצרו את מעמדה כבירתה של ישראל."
שיקו זנה, מנכ"ל רכבת ישראל: "הגדלת התדירות בקו מודיעין-ירושלים היא הסנונית הראשונה מבין שדרוגים רבים המתוכננים בשנים הקרובות לתושבי מודיעין וירושלים. עם סיום פרויקט 431, יחד עם הארכת הקו אל מרכז ירושלים, נחבר את ירושלים ומודיעין גם אל יישובי השפלה וגוש דן באמצעות רכבות ישירות, שישפרו באופן משמעותי את זרימת הנוסעים אל העיר וממנה."
ראש העיר מודיעין מכבים רעות חיים ביבס: "אני מברך על החלטת משרד התחבורה ומודה לשרה מירי רגב על ההיענות המהירה וההובלה הנחושה של התהליך. ההחלטה לתגבר את קווי הרכבת לירושלים נותנת מענה משמעותי לצרכי הנסיעה של תושבי מודיעין מכבים רעות. תוספת הקווים היא לא רק שיפור בשירות – אלא מהווה חיזוק של החיבור היומיומי לעיר הבירה."