הח"כים אישרו: עיריית ירושלים תקנוס רכבים מזהמים
21.05.25 / 10:37
אזור מופחת פליטות פועל בכל שטח העיר במטרה לצמצם זיהום אוויר מתחבורה • רכב בבעלות פרטית יקנס בסך 500 שקלים בעוד רכבים מזהמים בבעלות תאגידים יקנסו ב-1,000 שקלים

נכנסת? נקנסת! ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום את בקשת משרד התחבורה לתקן את צו התעבורה כך שיאפשר לעיריית ירושלים להטיל קנסות על רכבים מזהמים שייכנסו לעיר. הקנס יעמוד על 500 שקלים לרכב בבעלות פרטית ו-1,000 שקלים לרכב בבעלות תאגיד.
"צמצום זיהום אוויר מציל חיים," הזכיר ח"כ אלון שוסטר, שמילא את מקומו של יו"ר הוועדה בדיון. הוא הוסיף כי "אין צורך להקשות על ערים נוספות שרוצות לאכוף איסור דומה."
אכיפה יעילה יותר
עו"ד שמואל שפט, נציג עיריית ירושלים, הסביר בדיון כי עד כה האכיפה נעשתה באמצעות הזמנה לדין – הליך שהתברר כלא יעיל בעליל. "לקראת יום ירושלים הרוויחו תושבי העיר אכיפה יעילה," בירך שפט על האישור.
העירייה הגדירה את כל שטח ירושלים כאזור מופחת פליטות כבר בשנת 2019, אך ביקשה לתקן את הצו כדי לבצע אכיפה יעילה יותר באמצעות קנסות. הצו ייכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומו ברשומות.
כ-40 אלף כלי רכב מזהמים
לדברי שפט, מדובר בכ-40 אלף כלי רכב מזהמים, מתוך כ-3 מיליון כלי רכב הנעים בכבישי ישראל, שצפויים לקנס אם ייכנסו לירושלים. עם זאת, הוא הדגיש כי "יש אפשרות להתקין מסנן ולא צריך להחליף את הרכב." העירייה כבר שלחה הודעות לבעלי הרכבים המושפעים.
ח"כ אברהם בצלאל שאל היכן יוכלו להסתובב הרכבים המזהמים, ועו"ד עינת קורמן ממשרד התחבורה השיבה כי "הם יוכלו לנסוע בכל כבישי ישראל למעט ירושלים וחיפה."
נציגת המשרד להגנת הסביבה, שירה מסיכה שלי, ציינה כי מספר ערים נוספות מכינות תכניות ליישום אזור אוויר נקי וממתינות לראות אם צו הקנסות יאושר. בתום הדיון הצביעו ח"כ שוסטר וח"כ בצלאל פה אחד בעד אישור הצו. "אני מקווה שערים נוספות ילכו גם הן בדרך הזאת," אמר שוסטר.