היום זה מתחיל: הרכבת הקלה בירושלים תושבת באופן חלקי למשך 14 שבועות
20.05.25 / 21:14
ההשבתה מתקיימת בשל עבודות לחיבור בין הקו הירוק החדש לקו האדום הקיים, וכן שדרוג תשתיות המסילה ברחוב יפו • בתקופה זו יפעלו שאטלים חינם לרווחת הנוסעים

הקלה בדרך: עבודות תשתית מורכבות מתחילות בבוקר (רביעי) ברכבת הקלה בירושלים, אשר צפויות להימשך כ-14 שבועות. העבודות מתמקדות בהתקנת מפלגים חדשים בשישה מוקדים שונים לאורך המסילה, ומחייבות פירוק קטעי מסילה קיימים והתקנת חדשים במקומם.
בשל אופי העבודות, לא ניתן להפעיל את הרכבת הקלה באזורים בהם מתבצעות העבודות: מדובר ב-9 תחנות במרכז המסלול של הרכבת הקלה – שיושבתו לאורך כל התקופה. בהתאם לכך, הרכבת תפעל רק בשני המקטעים הקיצוניים – ללא המקטע המרכזי.
הרשויות החליטו לרכז את העבודות בפעימה אחת על מנת לקצר את תקופת השיבושים ולהחזיר את המערכת לפעילות מלאה מוקדם ככל האפשר. לפי אנשי המקצוע, חלופות אחרות היו מאריכות משמעותית את משך העבודות, פוגעות בשירות לאורך זמן ומעכבות את פתיחת הקווים החדשים.
שירות חלופי במהלך העבודות
במהלך תקופת העבודות, יופעל שירות אוטובוסים ייעודי לאורך המקטע הסגור של הרכבת הקלה. קווים 500, 501, 502 ו-503 יפעלו ללא תשלום, אך בשאר קווי האוטובוסים וברכבת הקלה הפעילה יש לתקף כרטיסים כרגיל.
במקטע הדרומי, הרכבת הקלה תפעל באמצעות קרון אחד בלבד, זאת בשל העבודות בצומת נורדאו המונעות את האפשרות לסיבוב רכבת באורך מלא בתחנה המרכזית. כפתרון משלים, הוארכו מספר קווי אוטובוס בדרום-מערב העיר לאזור התחנה המרכזית והשוק.
העבודות הנוכחיות הן חלק ממהלך נרחב להרחבת רשת הרכבות הקלות בירושלים. הקו הירוק, שיכלול שלושה קווי שירות חדשים יצטרף לקו היחיד הפעיל כיום. המסילה החדשה תתפרש על פני כ-20 ק"מ ותכלול 41 תחנות חדשות.
הקווים החדשים יחברו אזורים רבים בירושלים, ביניהם גילה, מלחה, גבעת מרדכי, גבעת רם, גבעת שאול, בר אילן והגבעה הצרפתית. הרחבה זו צפויה לשנות משמעותית את חוויית התחבורה בעיר ולחבר בין שכונות, מוסדות אקדמיים, מתחמי בריאות וספורט ואתרים מרכזיים.
צפי לסיום העבודות
עם סיום העבודות, השירות בקו הקיים של הרכבת הקלה יחזור לפעילות סדירה, כולל מענה משופר לפעילות בזמן אירועים. בקו הירוק, בו מתבצעות מרבית העבודות, יושלמו עבודות חשמול המסילות, בדיקות טכניות ובדיקות בטיחות, לרבות נסיעות מבחן.
"אנו עושים מאמץ עצום, כולל הבאת צוותי עבודה רבים, כדי לעמוד בלוחות הזמנים ולסיים את העבודות במועד," נמסר מטעם הגורמים האחראים. הפרויקט מבוצע בשיתוף משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, כפיר – הרכבת הקלה, וצוות תכנית אב לתחבורה ירושלים.