רחמנות: הנכה שזועק מתוך הצפיפות ברכבת הקלה | צפו
12.03.25 / 11:15
צפיפות בלתי נסבלת בקרונות החדשים של הרכבת הקלה הגיעו לשיא חדש עם קריאה לשינוי מנוסע בעל מוגבלות שדורש "מעשים ולא מילים" | ויש גם תגובה מפורטת מטעם העיריה: האם נחה דעתכם?

"אני לא מתבייש במוגבלותי. אלא להפך," כך פותח נוסע המתנייד בכיסא גלגלים ממונע את פנייתו הכנה לרשויות, לאחר שתיעד בסרטון קצר את הקשיים העצומים שהוא חווה בניסיונו לנסוע ברכבת הקלה בירושלים. הצפיפות הבלתי נסבלת בקרונות הופכת את הנסיעה למסע מתיש ומשפיל עבור נוסעים עם מוגבלויות.
בפנייתו החריפה, מדגיש הנוסע כי "אני ועוד נוסעים כמוני באשר הם לא אמור להתחנן ולהתבייש בלתפקד כך בתחבורה ציבורית." הוא מבהיר שלמרות המאמצים וההתמודדות האישית, "זו לא נסיעה בטוחה ונעימה" - תיאור מאופק למציאות מטרידה.
בפנייה ישירה למשרד התחבורה, עיריית ירושלים והגורמים הרלוונטיים, הוא שואל באופן נוקב: "איך אתם מרגישים עם זה? האם אתם גם מוגבלים בחוסר הבנה בסיסית יותר ממני?" שאלות שמציפות את הפער בין הצהרות על נגישות לבין המציאות היומיומית.
הנוסע אינו מסתפק בביקורת בלבד, אלא מציע פתרונות מעשיים ומיידיים: "הגדלת מספר הקרונות והגדלת תדירות זמני הרכבות" - צעדים שלדבריו יטיבו עם "כול ציבור הנוסעים בתחבורה הציבורית", ולא רק עם אנשים עם מוגבלויות.
הקריאה המהדהדת בפנייתו היא לפעולה מיידית ולא להבטחות ריקות: "תאמרו לי לא במילים אלא במעשים המיידיים שלכם." מילים אלו משקפות את התסכול של רבים הנאלצים להתמודד מדי יום עם מערכת תחבורה שלא מספקת מענה הולם לצרכיהם הבסיסיים.
*
בעקבות תלונות רבות שנשמעו לאחרונה על שיבושים ואיחורים בתנועת הרכבות מאז החזרה לשגרה לאורך המסלול הארוך, כולל צפיפות קשה, בלימות פתאומיות ועצירות לא מוסברות; העבירו מטעם העיריה מסמך הכולל כמה הסברים ותשובות. קראו ושפטו – האם הם מניחים את הדעת.
המסמך פותח בכמה שורות של רקע:
בכל מקום בעולם בו מופעלת מערכת רכבות קלה חדשה, הדבר כרוך "בחבלי לידה" של תקופה בת מספר שבועות לפחות. בתקופה זו, הרכבות לרוב נוסעות ללא נוסעים ורק כשמסתיימות התקלות לחלוטין, ההפעלה הופכת למסחרית.
בירושלים הוחלט להפעיל את הרכבת מוקדם ככל הניתן, ולאפשר לנוסעים לנסוע בשלב מוקדם הרבה יותר, כדי שהנוסעים יוכלו כבר להשתמש במערכת הרכבות הקלות למרות שכרוכה בזאת גם המתנה ארוכה יותר ותקלות אפשריות.
תדירות – התדירות החוזית עומדת על 6 דקות בשעות 7:00-20:00, עם זאת היות והזכיין התחיל את שלב ההארכות הקו האדום מהדסה ע"כ לנוה יעקב עם מספר מוגבל של קרונות להפעלה, התדירות בשבועות הראשונים להפעלה נקבעה על 7 דקות בין השעות 7:00-20:00.
בשל תקלות נקודתיות הן בקרונות והן במערכות החדשות, הזכיין לא מצליח תמיד לעמוד בתדירות של 7 דקות. עם זאת אנו עדים לשיפור בהיקף התקלות ובהתייצבות המערכת, כמו גם בביצועי הזכיין.
כיום יש לזכיין מספר קרונות נרחב יותר לתיפעול, ולפיכך אנו עושים מאמצים מול הזכיין שיחזור להפעיל בתדירות של 6 דקות. הזכיין נערך בימים אלה לביצוע שינויים בתכנית השירות, ולשיפור תדירות בימים הקרובים.
ככל שהתדירות תשתפר כך העומסים בתחנות ובקרונות ירדו, והרכבות יהיו פחות צפופות.
קרונות חדשים – הקרונות החדשים מכילים 218 נוסעים לעומת הקרונות הישנים אשר מכילים 228 נוסעים. בקרונות החדשים הדגש ניתן על מענה לזרימת הנוסעים, מאחר ומניסיון העבר הזמן הממוצע של נסיעת נוסע ברכבת הקלה היא קצרה וקיימת העדפה של הנוסעים לנסיעה בעמידה. הקרונות החדשים מביאים עמם גם חידושים לטובת הנוסעים, כגון דלתות רחבות יותר, נגישות מירבית לבעלי מוגבלויות, טכנולוגיות חדשות וכו'.
כיום פועלים בקו 2 סוגי קרונות (ישן וחדש), התמהיל בין הקרונות החדשים לישנים בשלב זה הוא בערך מחצית קרונות ישנים ומחצית מהם קרונות חדשים.
מאחזי יד – בזמן הקרוב יתווספו מאחזי יד לקרונות לנוחות הנוסעים.
חריקות – בנושא זה נעשות עבודות של כיול תוכנת הגירוז ברכבת. הנהג במהלך הנסיעה יוכל לגרז את המסילה על מנת להפחית את החריקות.
בלימות בעייתיות – כידוע הקרונות והנהגים הם חדשים. מטבע הדברים קיים תהליך למידה. לענין הבלימות יש לציין שגם בענין זה עושים בחברת כאף כיולים בתוכנה, שתיושם בקרוב בקרונות בארץ, כדי להפחית את עוצמת הבלימה.
מחסור בשילוט – כל התחנות משולטות בשלטים חדשים ומעודכנים. בתוך הקרונות עצמם הותקנו מפות דינמיות חדשניות עם זמני ההגעה ומסלולי הנסיעה. התווספו מסכי מידע מתקדמים בתוך הקרונות החדשים. הוצבו בתחנות מסכי מידע אלקטרוניים חדשניים עם מידע לגבי זמני ההגעה של 2 הרכבות הבאות, כמו גם מידע באשר לרמת הצפיפות בקרון. לאחרונה היתה תקלת תקשורת שהפילה את המסכים הדיגיטלים בתחנות ולכן לא היה מידע במשך כיממה.
מערכת הכריזה – בקרונות הישנים הנושא טופל. בקרונות החדשים הכריזה הינה בעוצמה חלשה יחסית. הדבר נמצא בטיפול מול הזכיין ומול דרישות המשרד לאיכות הסביבה לענין הרעש.
נו, נחה דעתכם?