התרמית הכחולה: כך הפך תג הנכה למוצר הלוהט של בעלי רכבי היוקרה
24.12.24 / 14:51
כמעט שישית מכלל המכוניות בישראל נושאות תג נכה, עם זינוק של מאות אחוזים בשנים האחרונות - כך על פי תחקיר 'דה מרקר'. בעלי רכבי יוקרה ומכוניות חזקות במיוחד מובילים במירוץ אחר התג הנחשק, שמעניק פטור מתשלום חניה וזכות לחנות על המדרכה
התופעה מדאיגה: כיום, כ-640 אלף כלי רכב בישראל נושאים תג נכה - עלייה מסחררת של 711% מאז 2020, אז היו רק 90 אלף בעלי תג. הנתונים המפתיעים, שנחשפו לראשונה בתחקיר של העיתונאי דניאל שמיל ב'דה מרקר', מצביעים על מגמה מטרידה: דווקא בעלי רכבי יוקרה ומכוניות עוצמתיות הם שמובילים את המירוץ אחר התג הכחול-לבן.
מחקר חדש שערך ד"ר דן פלג, מומחה לניתוח נתונים, חושף תמונה מעניינת: בעוד שכלל תגי הנכה עלו ב-27% בשנה וחצי האחרונות, בקרב בעלי מכוניות יוקרה התופעה בולטת במיוחד. למשל, 28% מבעלי מכוניות קדילאק ורבע מבעלי מכוניות לקסוס מחזיקים בתג - שיעור גבוה משמעותית מהממוצע הארצי העומד על 17%.
הנתונים מעלים תהיות נוספות: מספר המכוניות החזקות במיוחד (מעל 204 כ"ס) עם תג נכה זינק ב-52% בשנה וחצי האחרונות, ומספר מכוניות טסלה עם תג נכה עלה ב-178% מאז אפריל 2023. זאת בעוד שרק כ-20 אלף מכוניות בישראל הן ואנים גדולים המותאמים לנכים בכיסא גלגלים.
הסיבה המרכזית לזינוק החד במספר התגים נעוצה ברפורמה שערך משרד התחבורה ב-2021, שאפשרה הוצאת תגים באופן מקוון, ללא צורך במפגש עם פקיד רישוי. אך מה שנועד להקל על נכים אמיתיים, הפך לפרצה ענקית: ברשת החלו להופיע פרסומים של חברות המבטיחות "תוצאה מובטחת" בהוצאת תג נכה, תמורת אלפי שקלים.
לאחרונה חשפה המשטרה רשת שכללה רופא החשוד בזיוף אישורים ומסמכים להוצאת תגי נכה עבור נהגים בריאים לחלוטין. במשרד התחבורה הבטיחו לבחון את כלל התגים ולשלול את הזכאות ממי שהוציא אותם במרמה, אך התהליך צפוי להימשך זמן רב.
ד"ר פלג, שהקים לאחרונה את הסטארט-אפ evPower לטעינת מכוניות חשמליות, מסכם: "העלייה בשכיחות תווי הנכה ברכבי יוקרה ומנועים עוצמתיים, לצד הירידה בשכיחותם בואנים המותאמים לכיסאות גלגלים, מעידה לכל הפחות על שינוי מדאיג בדפוסי ההתניידות של מי שמוגדר כנכה".