שער פרוץ לירושלים: הכביש הבלתי חוקי שהפך לנתיב ה-VIP של גנבי רכב ושב"חים • צפו
18.12.24 / 08:14
בזמן שהרשויות מתמהמהות, כביש בלתי חוקי שנסלל מבית איכסא הפך ל"שער אחורי" לבירה: עשרות שב"חים חוצים אותו מדי יום, וגורמי אכיפה מזהירים מהקשר המסוכן בין ההסתננות לתעשיית גניבות הרכב המשגשגת. כיצד הפך הכביש הפיראטי למסלול המועדף על העבריינים הפלסטינים, ומדוע הרשויות מתקשות לאכוף את החוק?
בשנה האחרונה הולכת ומתרחבת תופעה מטרידה בפאתי ירושלים: כביש בלתי חוקי, שנסלל מקטעים-מקטעים מהכפר בית איכסא לכיוון שכונת רמות, משמש כנתיב מועדף עבור שוהים בלתי חוקיים החודרים לתחומי ישראל. התופעה, שהחלה כטפטוף, הפכה לזרם יומיומי של עשרות מסתננים ורכבים החוצים את הגבול הפרוץ - כך על פי דיווח ב'עדכוני רמות'.
"זו הכניסה החופשית והקלה ביותר", מספר תושב השכונה המכיר את המצב מקרוב. "כל שב"ח שרוצה להיכנס לישראל יודע שזה המסלול המועדף. מדי יום אנחנו רואים יותר ויותר רכבים שנכנסים דרך הציר הזה, והמספרים רק הולכים וגדלים".
למרות פניות חוזרות ונשנות של תושבי האזור לגורמי האכיפה והרשויות, התגובה הרשמית מתמהמהת. עיריית ירושלים ומשטרת ישראל טרם נקטו בצעדים משמעותיים לטיפול בבעיה. גם פנייה ישירה לראש העיר משה ליאון לא הניבה תוצאות של ממש, כשזה הסתפק באמירה מעורפלת על "התייעצות עם גורמים רלוונטיים". ניסיונות התושבים לקדם סיור של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר באזור נדחו פעם אחר פעם מסיבות שונות.
המצב ברמות מדגים היטב את תופעת "מיטת סדום" של אכיפת החוק באזור: כאשר ביישוב הר שמואל הסמוך התמודדו עם בעיה דומה, מועצת גבעת זאב פעלה במהירות וגידרה את האזור. התוצאה? המסתננים פשוט עברו למקטע הצמוד לרמות, שם האכיפה רופפת יותר.
משה שמואלי, רכז שטח בתנועת רגבים, מצביע על הקשר המדאיג בין תופעת ההסתננות לבין תעשיית גניבות הרכב המשגשגת באזור. "ציר 443 הסמוך הפך לנתיב מרכזי עבור גנבי רכב", הוא מסביר. "למרות שצה"ל מנסה לחסום את הפרצות בגדרות, תוך יום נפתחת פרצה חדשה. במרחק של פחות מקילומטר מהכביש פועלות מגרטות רכב רבות בשטחי הרשות, לשם מגיעים רבים מהרכבים הגנובים".
הנתונים מדאיגים במיוחד: למעלה מ-90% מגניבות הרכב במדינת ישראל מסתיימות בשטחי יהודה ושומרון. "זה הפך למעגל שלם של פשיעה", מתריע שמואלי. "הצרכן הישראלי מזמין חלקי חילוף לרכב, ותוך שבוע-שבועיים מקבל חלקים שנגנבו מרכב של שכנו. הכל עובד בשיטת הזמנה מראש".
בעוד צה"ל מתמקד בעיקר במניעת פעילות טרור באזור, גנבי הרכב מנצלים את הפער באכיפה. התושבים, שחשים חסרי אונים מול התופעה המתרחבת, ממשיכים לדרוש פתרון מערכתי. אך בינתיים, הכביש הפיראטי ממשיך לשמש כ"שער אחורי" לירושלים, והפרצה רק הולכת ומתרחבת.