מרוץ לתפקיד הנחשק: 34 מועמדים רוצים להוביל את המהפכה התחבורתית בירושלים
09.12.24 / 20:09
מנהל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים עשוי להפוך למנהל רשות התחבורה המטרופולינית של הבירה - והתפקיד גורר התעניינות שיא בקרב מומחי התחבורה בארץ. בין המועמדים: בכירים לשעבר ברכבת ישראל, נתיבי ישראל ומשרד המודיעין
ביקוש חסר תקדים נרשם לתפקיד מנכ"ל צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים (צתא"ל): לא פחות מ-34 מועמדים הגישו את מועמדותם לתפקיד, מתוכם עשרה עברו את שלב הסינון הראשוני. התפקיד התפנה לאחר שזהר זולר, שניהל את הארגון בשבע השנים האחרונות, הודיע על רצונו לסיים את תפקידו - כך דווח היום ב'כלכליסט'.
העניין הרב בתפקיד אינו מפתיע, שכן מי שיזכה בו עשוי למצוא עצמו בעמדת מפתח משמעותית אף יותר: במסגרת הרפורמה בתחבורה המקודמת בחוק ההסדרים, מתוכננת הקמת רשות תחבורה מטרופולינית בירושלים, שתתבסס על התשתית הקיימת של צתא"ל. המשמעות היא שהמנהל הנבחר צפוי להפוך למנהל התחבורה של כל מרחב ירושלים, הכולל את הבירה, מבשרת ציון, אבו גוש, מועצה אזורית מטה יהודה וקריית יערים.
בין המועמדים שעברו את שלב הסינון נמצאות דמויות בכירות מעולם התחבורה והניהול הציבורי: אלכס דן, לשעבר מנכ"ל משרד המודיעין ומשנה למנכ"ל רכבת ישראל; צחי גורה, סמנכ"ל חטיבת תשתיות רכבתיות בנתיבי ישראל; וערן הראל, שכיהן כמנהל הדיור הממשלתי. עוד ברשימת המועמדים המובילים נמצאים אפי רוזן, לשעבר מנהל אגף הרישוי; עו"ד מיכל פרנקו קדמי, שכיהנה כמנכ"לית החברה הכלכלית העירונית רמת השרון; רם קירפיץ, מנכ"ל אלסטום ישראל לשעבר; וצחי שטרסר, ראש מחלקת ההנדסה בצתא"ל.
היוזמה להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות, שמטרתה לבזר את סמכויות משרד התחבורה ולהעניק עצמאות ניהולית למחוזות השונים, מקודמת כבר משנת 2011. לאחרונה, היוזמה זכתה לרוח גבית משמעותית כאשר מנהל רשות התחבורה הציבורית הארצית, עידן מועלם, הצליח לגייס את תמיכת מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן ושרת התחבורה מירי רגב, שבעבר התנגדה לתוכנית.
המנהל שייבחר יעמוד בפני אתגרים משמעותיים, ובראשם קידום מערך הרכבות הקלות בעיר והובלת פרויקט המטרו העתידי. בכך, יהיה אחראי על אחת המהפכות התחבורתיות המשמעותיות ביותר בתולדות הבירה.