חניון אוטובוסים או פארק ירוק ענק? הצד של 'מסוף ארזים' שלא הכרתם
27.10.24 / 14:41
לראשונה בישראל: מסוף תחבורה ציבורית משלב גג חי עם צמחיית בר מקומית בשטח של 20 אלף מ"ר, במטרה להפחית זיהום אוויר ולהשתלב בנוף הטבעי של עמק הארזים. המסוף החדש, שנפתח לאחרונה בהשקעה של חצי מיליארד שקלים, מציג פתרונות חדשניים להגנה על הסביבה
מסוף התחבורה החדש שנפתח לאחרונה בצפון ירושלים אינו רק פרויקט תחבורתי - הוא מסמן מהפכה בתפיסה הסביבתית של תשתיות עירוניות. המסוף, שהוקם בהשקעה של חצי מיליארד שקלים בלב עמק הארזים, משלב באופן חדשני פתרונות תחבורה מתקדמים עם חשיבה סביבתית פורצת דרך - כך על פי סוכנות הידיעות הסביבתית 'זווית'.
במרכז החדשנות הסביבתית של הפרויקט עומד הגג החי - פתרון ייחודי שנועד להתמודד עם האתגרים הסביבתיים של המיקום הרגיש. המסוף ממוקם באזור שבו עוברים הנחלים צופים ושורק, ובשל הנצפות הגבוהה שלו בתוך העמק, היה צורך למצוא פתרון שישתלב בנוף הטבעי. התשובה נמצאה בצורת גג חי בשטח של כ-20 אלף מ"ר, המכוסה בצמחיית בר מקומית.
הגג החי, או בשמו המקצועי "גג אקסטנסיבי", מציע יתרונות משמעותיים על פני גגות ירוקים רגילים. הוא בנוי עם קירוי חצי-פתוח הנתמך על ידי קורות בטון "גנניות" המשמשות כאדניות ענקיות לצמחיית הבר. בניגוד לגגות ירוקים מסורתיים, הגג החי אינו דורש טיפול אינטנסיבי ותחזוקתו זולה משמעותית. לאחר תקופת ההתבססות הראשונית, הצמחייה מסוגלת להתקיים באופן עצמאי ללא צורך בהשקיה או טיפול שוטף.
התרומה הסביבתית של הגג החי מתבטאת במספר היבטים: הוא משפר את המגוון הביולוגי, מפחית את הטמפרטורה הסביבתית, מצמצם את רמות הזיהום ומפחית רעש. מחקרים מראים כי צמחייה עירונית יכולה להפחית את זיהום האוויר בשיעור של עד 20 אחוז. יתרון זה משמעותי במיוחד במסוף תחבורה, ויתעצם עוד יותר כאשר רוב האוטובוסים במסוף יהיו חשמליים, כמתוכנן.
"זהו אחד ממיזמי התחבורה הראשונים בארץ שכבר משלב התכניות הראשונות הוחלט להקים בו גג חי," מסבירה נעמי ליפשיץ מ"ארגון גג". "זה לא מובן מאליו שכבר בשלב התב"ע לוקחים בחשבון פתרון סביבתי כזה למסוף תחבורה." לדבריה, למרות האתגרים הכרוכים בתכנון המורכב והעלויות הגבוהות, הרשויות ומוסדות התכנון מבינים היום את החשיבות של פרויקטים מסוג זה.
הפרויקט מסמן מגמה חיובית בתפיסה העירונית החדשה, המשלבת תחבורה ציבורית עם תכנון בר-קיימא. עם זאת, יש עוד דרך ארוכה לעבור: "יותר מ-90 אחוז משטחי הגגות בישראל אינם מנוצלים כראוי," מציינת ליפשיץ. "מדובר במרחב עצום של פוטנציאל לא ממומש לפעילות סביבתית, אקלימית וחברתית." הצלחת מסוף הארזים עשויה לסמן את תחילתו של עידן חדש בתכנון עירוני, שבו תשתיות תחבורה משתלבות בהרמוניה עם הסביבה הטבעית.