המגדל בהר הרצל: ההתנגדויות הסוערות נדחו, ו'בורג' חליפה הירושלמי' אושר סופית

$(function(){setImageBanner('634ac5d6-e92d-42a7-9e5a-3883984b9919','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

המגדל, המכונה על שם המגדל הגבוה בעולם בדובאי, תוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי אדריאן סמית וגורדון גיל, האחראי גם לתכנון הבורג' ח'ליפה המקורי. התוכנית משתרעת על שטח של שבעה דונמים בשדרות הרצל, ותכלול כ-240 יחידות דיור, שטחי משרדים, מלונאות, מבני ציבור ומסחר

בורג' חליפה הירושלמי. הדמיה: ASGG- Smith-Gil Architecture, סטודיו יגאל לוי אדריכלים

לאחר שנים של דיונים, מחלוקות והתנגדויות, אישרה השבוע הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים את תוכנית מתחם אפשטיין, הכוללת הקמת מגדל בן 42 קומות בסמוך להר הרצל ולמוסד יד ושם. התוכנית, שעוררה הדים ציבוריים נרחבים, זכתה לביקורת חריפה מצד גורמים שונים שטענו לפגיעה בזיכרון הנופלים ובמעמדו של מוסד יד ושם.

המגדל, שזכה לכינוי "בורג' ח'ליפה של ירושלים" על שם המגדל הגבוה בעולם בדובאי, תוכנן על ידי משרד האדריכלים הבינלאומי אדריאן סמית וגורדון גיל, האחראי גם לתכנון הבורג' ח'ליפה המקורי. התוכנית משתרעת על שטח של שבעה דונמים בשדרות הרצל, ותכלול כ-240 יחידות דיור, שטחי משרדים, מלונאות, מבני ציבור ומסחר.

למרות כמעט 200 התנגדויות שהוגשו לתוכנית, רבות מהן בטענה כי המגדל "יגמד ויפגע קשות" במעמד של הר הרצל ושל יד ושם, החליטה הוועדה המחוזית על אישורה. במסגרת ההחלטה, הופחת גובהו של המגדל מכ-200 מטרים ל-165 מטרים, על ידי הפחתת גובהה של כל קומה.

חשוב לציין כי מוסד יד ושם לא ראה עצמו כצד בעניין ולא הגיש התנגדות. ארגון יד לבנים, אשר בתחילה התנגד לתוכנית, הסיר את התנגדותו לאחר עיון מעמיק נוסף. יו"ר הארגון, אלי בן שם, ציין כי לאחר בחינה מחודשת הגיעו למסקנה כי נערכו האיזונים והפעולות הנדרשות למניעת פגיעה ברגשות המשפחות ולשמירה על צביונו של ההר.

גורם המעורה בהליך התכנון ציין כי המגדל ממוקם בחלקו הדרומי ביותר של המגרש, במרחק מאות מטרים מהר הרצל ומיד ושם. הוא הדגיש כי המגדל תוכנן באופן שיכבד את העיר ואת מעמדם של שני המוסדות החשובים, וכי לאורך כל ציר הרכבת הקלה נבנים ומתוכננים עשרות מגדלים נוספים.

מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדריכל דן קינן, הסביר כי התוכנית תואמת את מדיניות הוועדה של בינוי העיר פנימה בסמוך לצירי הרכבת הקלה, במטרה לשמור על השטחים הפתוחים ולתת מענה לזוגות צעירים בעיר. יו"ר הוועדה המחוזית, שירה תלמי באבאי, הוסיפה כי התוכנית מציגה איכות אדריכלית יוצאת דופן וממשיכה את תנופת ההתחדשות בירושלים.

למרות האישור הסופי, יש לזכור כי הדרך לאישור התוכנית הייתה רצופה מהמורות. בשלבים מוקדמים יותר, התקיימו דיונים סוערים בוועדה המחוזית, כולל קרב צעקות בין נציגי היזמים לחברי מועצת העיר והורים שכולים. חברי מועצה ונציגי משפחות שכולות הביעו התנגדות נחרצת, בטענה כי המגדל פוגע בכבוד הנופלים ובאופי האזור.

עם זאת, נראה כי השינויים שנעשו בתוכנית, כולל הפחתת גובה המגדל והוספת דירות להשכרה ארוכת טווח, סייעו בהפגת חלק מההתנגדויות. עיריית ירושלים הדגישה כי קידום התוכנית נעשה תוך הקשבה מרבית לרחשי הציבור, וכי היא מאמינה שמימוש התוכנית במתכונתה החדשה יאזן בין השמירה על צביון האזור לבין הצורך בהגדלת היצע הדיור ושיפור השירותים עבור תושבי העיר.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה