הכנות אחרונות: כך ינהלו רה"מ והקבינט את המלחמה מתוך הבונקר החדש

$(function(){setImageBanner('88a2d36d-56ec-4897-b1b3-fc876c066488','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

רגע לפני המתקפה האיראנית, שב"כ השלים את הכנתו לפעולה של בונקר הפיקוד והשליטה התת קרקעי בירושלים, המיועד לניהול מלחמות על ידי הצמרת המדינית-בטחונית של המדינה. הבונקר מאפשר שהות ארוכה ו"חסין לכל סוגי האמל"ח הקיימים"

הבונקר התת קרקעי. צילום: קרונוס צילומי אוויר

שב"כ השלים את הכנתו לפעולה של בונקר הפיקוד והשליטה התת קרקעי בירושלים, המיועד לניהול מלחמות על ידי הצמרת המדינית-בטחונית של המדינה. הבונקר מצוייד ומאובזר בכל אמצעי הפיקוד ושליטה, מחובר לבור בקריה ולכל שאר החמ"לים, הוא מאפשר שהות ארוכה וחסין לכל סוגי האמל"ח הקיימים - כך פרסם הבוקר העיתונאי בן כספית.

המרכז לניהול משברים לאומיים הוקם בעלות של מיליארדי שקלים, והוא נועד לשמש את הדרג המדיני בניהול במצבי חירום. הבונקר למעשה סטרילי ואמור לעמוד במתקפות גרעיניות, כימיות, ביולוגיות והן במתקפות סייבר.

לא פחות חשוב מאלו - המנ"ל מוגן גם מהדלפות. כל הבאים בשערו מחויבים להשאיר את הטלפונים הסלולריים בכניסה, וממילא אין בעומק האדמה קליטה.

מי שביקר בעבר במנ"ל מספר שמדובר במבנה מרשים מאוד, שנראה כמו חדר מלחמה משוכלל עם הרבה מסכים ועמדות שליטה. לממשלה ולקבינט יש חדרי דיונים עם כיסאות נוחים (אומנם, לא מעור צבי כמו בממשלה, אלא מסקאי), ולראש הממשלה ולשר הביטחון יש לשכות שצמודות לחדרי הדיונים. מעבר לכך, יש במקום עוד עשרות משרדים לשימושים שונים.

יותר מ-95 אחוז מהמרכז לניהול משברים לאומיים בנוי מתחת לאדמה, כך שהכניסה אליו מתבצעת באמצעות מעליות רחבות ידיים. "מדובר במעליות מהירות מאוד", מספר מי שהיה שם. "כשאתה יורד בהן לבטן האדמה, יש ממש תחושה של סרט מדע בדיוני. בתוך הבונקר התחושה היא של ניתוק מוחלט מהעולם, אבל בלי מחנק או קלסטרופוביה". מעבר לכך, בניגוד לקבינט במשרד ראש הממשלה, לבונקר לא יוכלו השרים השרים להביא עוזרים ויועצים – "אז שם אתה לבד לגמרי".

שר הביטחון הנוכחי יואב גלנט היה זה שלפני 20 שנה, כשהיה מזכירו הצבאי של ראש הממשלה אריאל שרון, הוטל עליו לנסח את האפיונים של הבונקר ולקבוע את התצורה שלו ואת שיווי המשקל בין המערכות השונות, ובראשן הממשלה וגופי הביטחון. "לא פלא", אומר אחד השרים, "שהתוצאה הסופית מזכירה סוג של צוללת – גלנט הרי מגיע משייטת 13 – שבה צריך לעשות אופטימיזציה לשטח מצומצם".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה