היעד החדש שלכם לטיול: שמורת הטבע שנהרסה בשריפה, שוקמה והורחבה

$(function(){setImageBanner('994ff34e-1ab9-4734-9758-48c99848cb57','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

השטח החדש כולל את מורדות נחל הכפירה, המציג מפתח נחל מרשים ורחב עם חלוקי נחל רבים. בנוסף, באזור המתווסף מתקיימים תשעה מיני בעלי חיים מוגנים, חלקם בסכנת הכחדה, כגון צבי ארץ ישראלי, צבוע מפוספס, צב יבשה מצוי ושרקרק מצוי

נחל כפירה. צילום: Wikipedia

שמורת הטבע "כפירה", הממוקמת בין הישובים מבוא חורון ונטף, זוכה להכרזה מחודשת והרחבה משמעותית. השמורה, שהוכרזה לראשונה ב-2014 על שטח של 8,781 דונם, מהווה את המסדרון האקולוגי הצפוני ביותר המחבר את הרי יהודה לעמק איילון וגבעות מודיעין.

בסוף 2016, שריפה עזה פגעה קשות בשמורה, והשמידה את רוב הצומח המעוצה הטבעי ושטחי הבתות, יחד עם אוכלוסיות בעלי החיים המקומיות. מאז האירוע, תהליך השיקום של הצמחייה ואוכלוסיות חיות הבר נמשך, וצפוי להימשך עוד שנים רבות.

כעת, במסגרת ההכרזה המחודשת, שטח השמורה יורחב בכ-570 דונם נוספים בצדו המערבי של רכס העוזרר. אזור זה, שכמעט ולא נפגע בשריפה, מהווה נכס חיוני לשמירת הטבע באזור ומשתלב במארג האקולוגי של השמורה כולה.

השטח החדש כולל את מורדות נחל הכפירה, המציג מפתח נחל מרשים ורחב עם חלוקי נחל רבים. בנוסף, באזור המתווסף מתקיימים תשעה מיני בעלי חיים מוגנים, חלקם בסכנת הכחדה, כגון צבי ארץ ישראלי, צבוע מפוספס, צב יבשה מצוי ושרקרק מצוי.

ההכרזה המחודשת מבטיחה כי כל שטחי השמורה יהיו מוגנים תחת אחריות רשות הטבע והגנים, מה שיאפשר המשך שיקום ושימור של המערכת האקולוגית הייחודית באזור זה.

מנכ"לית רשות הטבע והגנים, רעיה שורקי: "כל הכרזה על שמורת טבע או גן לאומי היא סיבה לשמחה על אחת כמה וכמה בתקופה זו בה השטחים הפתוחים משלמים מחיר כבד כתוצאה מנזקי המלחמה. הנזק לטבע לחי ולצומח הוא רב וידרשו שנים לשיקום. הציבור מחפש מקומות בהם אפשר לתת לנפש מרגוע ולטעון מצברים ולכן בשנה זו ההכרזות מקבלות משנה תוקף. אנו ברשות הטבע והגנים מברכים על הכרזתן של שתי שמורות טבע וגן לאומי חדש, ונפעל לשמור על ערכי הטבע לטפח את ערכי המורשת ולהנגיש אותם למבקרים. אני מודה למנהל תכנון על שיתופי הפעולה המקצועיים וקידום ההכרזות ומאחלת שנזכה בהקדם לקבל את המטיילים והמטיילות במסלולי הטיול החדשים שיונגשו עבורם".

מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון רואה חשיבות רבה בשמירת השטחים הפתוחים כחלק בלתי נפרד מהתכנון במדינה. הנושא אף קיבל משנה חשיבות בתוכנית האסטרטגית המרחבית החדשה הקובעת את יעדי התכנון של ישראל לעשורים הקרובים. השמורות החדשות שהוכרזו מהוות חלק מרצף משמעותי של השטחים הפתוחים, כחלק מהתוכנית הארצית למסדרונות אקולוגיים שמקדם מינהל התכנון לצורך שמירת הרציפות של כלל השטחים הפתוחים מצפון ועד דרום הארץ. שטחים אלו אף יהוו שטחי פנאי ונופש עבור תושבי ישראל. הגן הלאומי תל קאקון מתבסס על שרידי מצודה צלבנית- ממלוכית וחושף לציבור המבקרים אתר ארכיאולוגי מרשים אשר ישוקם וישוחזר".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה