האם זיהום האוויר בעטרות ישתפר? צו הפסקה מנהלי הוצא לשני מפעלי בטון מזהמים

$(function(){setImageBanner('e97b4acf-cba5-43c5-b812-26edc8732952','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

מפעלי הבטון של חברת אלבראק תעשיות וחברת אשטרום תעשיות, הפועלים באזור התעשייה עטרות, קיבלו צו הפסקה מנהלי בגלל האבק הרב שהם מפיצים, בניגוד לתקנות המשרד להגנת הסביבה

מפעל הבטון אלבראק. צילום: אלי טרדבורקס

המשרד להגנת הסביבה הוציא צו הפסקה מנהלי לחברת אלבראק תעשיות, המפעילה מפעל בטון באזור התעשייה עטרות בעודה מפֵירה את התנאים הסביבתיים שדרש המשרד כחוק וגורמת זיהום אוויר.

צו הפסקה מנהלי זה מצטרף לצו שהוציא החודש מחוז ירושלים לחברת אשטרום תעשיות המפעילה מפעל בטון באזור התעשייה עטרות, בנסיבות דומות.

התנאים הסביבתיים ברישיון העסק של מפעל הבטון שמפעילה חברת אלבראק כוללים שורה של דרישות בתשתית ובתפעול שנועדו למנוע זיהום אוויר חלקיקי. הדרישות ברישיון העסק הן חלק משורת צעדים שנקט המשרד מול עסקים באזור התעשייה עטרות בעלי פוטנציאל גרימת אבק במהלך פעילותם, ובכלל זה מפעלי בטון, לצורך צמצום זיהום האוויר באזור.

הדרישות המחמירות בנושא איכות האוויר נובעות מזיהום אוויר קשה שממנו סובל אזור התעשייה עטרות, כפי שעולה מתוצאות ניטור אוויר בעטרות. התוצאות מצביעות על ריכוזים גבוהים מאוד של חומר חלקיקי עדין מרחף (חלקיקים נשימים PM10) החורגים מערכי סביבה ואף מערכי התרעה הקבועים בחוק אוויר נקי, ובכך יוצרים זיהום אוויר חזק או בלתי סביר על פי החוק. חומר חלקיקי עדין מרחף הוא מזהם בעל השפעות חמורות על בריאות האדם. הפרה של תנאי רישיון העסק בנושא איכות האוויר מובילה לזיהום האוויר בעטרות ולפגיעה פוטנציאלית בבריאות האוכלוסייה הנחשפת לזיהום זה.

בחודש אפריל 2024 קיים מחוז ירושלים של המשרד שימוע לחברה, לאחר שנמצאו ליקויים חמורים בחודשים שקדמו למועד זה. בסיכומו דרש המשרד מהחברה לתקן שורה של ליקויים ובהם שיפור מצב ניקיון שטחי העסק, השלמת בניית תאי האחסון כולל קירוי, התקנה של מערכת אוטומטית לשטיפת גלגלים ביציאה מהמפעל ועוד.

מפעל הבטון אלבראק. צילום: אלי טרדבורקס

בסיורים שקיים מחוז ירושלים של המשרד במפעל בחודשים האחרונים עלה כי העסק ממשיך לפעול בלא ניקוי של משטחי העבודה ומאחסן חומרים הגולשים מתאי האחסון, וכי מערכת שטיפת הגלגלים מופעלת ידנית ולא אוטומטית, בד בבד עם גרימת זיהום אוויר שלא כדרישות המשרד. לפיכך החליט מנהל מחוז ירושלים של המשרד שוני גולדברגר להוציא צו הפסקה מנהלי הדורש את הפסקת פעילות המפעל לאלתר.

מנהל מחוז ירושלים של המשרד להגנת הסביבה, שוני גולדברגר: "המשרד מבצע פעולות רבות ומשמעותיות, לרבות הליכי אכיפה, במטרה לצמצם את זיהום האוויר החמור באזור התעשייה עטרות. מפעל הבטון של חברת אלבראק תעשיות פועל בניגוד לתנאים הסביבתיים ברישיון העסק שלו תוך יצירת מפגעי אבק חמורים. נמשיך לפקח ולאכוף מול מפעלים באזור התעשייה בפרט וברחבי המחוז בכלל, במטרה לשמור על אוויר נקי ועל בריאות הציבור".


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה