בור כרה ויחפרהו: המשתתף בלינץ' תבע כסף מהקרבן - ונידון למאסר ופיצויים

$(function(){setImageBanner('9daa5048-221d-4b4a-b611-b021bd08e8bc','/dyncontent/2024/6/9/cf98dfec-78a0-42f1-bab3-156d5c7da59e.jpg',18030,'שפע אייטם כתבה ',525,78,false,55066,'Image','');})

מוחמד קוטוב, תושב מזרח ירושלים בן 21, השתתף בלינץ' ביהודי שנסע במזרח העיר בזמן מבצע 'שומר החומות'. המשטרה לא ידעה את זהותו, אולם בטיפשותו הוא הגיש תביעת נזיקין נגד ניצול הלינץ', שדרס אותו כדי להימלט - ובכך חשף את עצמו. בית המשפט גזר עליו 40 חודשי מאסר וגם פיצוי למתלונן

ניסיון הלינץ' ליד שער האריות. צילום: דוברות המשטרה

תביעת פיצויים שהגיש מוחמד קוטוב, תושב מזרח ירושלים בן 21, חשפה כי הוא אחד ממשתתפי הלינץ' בנהג בעיר העתיקה בירושלים - אירוע שהמשטרה לא הצליחה לפענח במלואו. קוטוב ביקש לתבוע את אפרים שחור, שדרס אותו בזמן שנרגם באבנים בלינץ' במהלך מבצע "שומר החומות". אולם, תביעתו נדחתה ובמפתיע הובילה לחשיפת מעורבותו באירוע האלים.

האירוע התרחש בחודש מאי 2021, כאשר אפרים שחור נסע ברכבו בציר העופל, סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים. במקום, עשרות אנשים רגמו באבנים את רכבו ואת שני הנוסעים שהיו עימו. שחור תיאר את האירוע באומרו: "המחבלים פתחו את הדלתות והמשיכו להכות אותנו". בניסיון להימלט, שחור נסע לאחור אך נמנע ממנו לחמוק. בהמשך, הוא נסע קדימה, סטה מהכביש והתנגש במעקה בטון. קצין משטרה שהיה בזירה סייע לנהג ולחבריו ואף ירה באוויר.

בעקבות האירוע, המשטרה עצרה מספר חשודים שהשתתפו בלינץ', וחלקם אף הובאו לדין. עם זאת, זהותו של קוטוב, שנדרס במהלך האירוע, לא הייתה ידועה למשטרה. כעבור תקופה, קוטוב הגיש תביעת פיצויים נגד שחור, הנהג שהותקף, בניסיון לפגוע בו כלכלית. אולם, כתב ההגנה שהוגש על ידי עורכי דינו של שחור, מנשה יאדו וחיים בלייכר מארגון חוננו, חשף כי קוטוב היה למעשה אחד המשתתפים בלינץ'.

תיעוד הלינץ':

כתוצאה מכך, תביעתו של קוטוב נדחתה, ושחור הגיש תלונה למשטרה נגדו. קוטוב נעצר, והמשטרה גיבשה ראיות נגדו. הפרקליטות הגישה כתב אישום, ולפני כשבוע גזר עליו בית המשפט המחוזי בירושלים 40 חודשי מאסר. בנוסף, נקבע כי קוטוב ישלם פיצויים ליושבי הרכב שנפגעו בלינץ'.

בגזר הדין, השופטת פנינה נויבירט קבעה כי קוטוב פצע את המתלוננים בכוונה להטיל נכות או מום או לגרום חבלה חמורה, מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי ובמטרה לעורר פחד או בהלה בציבור. היא הדגישה כי במעשה היה סיכון ממשי לפגיעה חמורה בגופו של אדם או ברכושו. בתסקיר שירות המבחן, קוטוב הכחיש את ביצוע העבירות אך ציין כי הוא מקבל את הכרעת בית המשפט, בעוד הוא טען כי נעשה לו עוול מאחר שלטענתו לא היה מעורב באירוע באופן אקטיבי אלא רק שהה במקום באקראי.

עורך הדין חיים בלייכר, שייצג את אפרים שחור מטעם ארגון חוננו, הגיב לגזר הדין באומרו כי זהו צעד חיובי לביטחון אזרחי ישראל, אך הביע דעה כי מדובר בענישה מקילה ביחס לחומרת המעשים. הוא הוסיף כי בכוונתם לפנות לפרקליטות בבקשה לערער ולהחמיר את העונש, בטענה שאין מקום להקלה בעונשם של מי שפועלים נגד מדינת ישראל ואזרחיה.


 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה