אחרי הרכבת הקלה: האם נכיר בירושלים רכבת תחתית?



האם ירושלים עומדת להפוך ללונדון, שם פועלת רכבת המטרו? בצוות תוכנית אב חושבים על הכיוון

צילום: באדיבות המצלם

ירושלים של מטה: במהלך 20 השנה האחרונות התמקדו גורמי התכנון והביצוע בירושלים בקידום מערכות להסעת המונים בדמות הרכבת הקלה. אך כעת, נראה שמשנים כיוון ושם חושבים דווקא על רכבת תחתית.

היום (ד) דווח כי עוד לפני הפעלת קווי הרכבת הקלה הירוק והכחול שנמצאים כעת בבנייה, צוות תוכנית אב לתחבורה כבר מתחיל לחשוב על היום שאחרי. על פי הערכות, לנוכח הצפי לגידול האוכלוסייה בעיר, השלב הבא יהיה הפעלת קווי רכבת מטרו — רכבת תחתית מתחת לאדמה.

בצוות לא שקטים על השמרים, והשבוע  פורסם  מכרז ראשון לבחינת היתכנות הקמת מערכת רכבות תת-קרקעיות  בעיר. מדובר במערכת שתכלול בין שניים לשלושה קווים עיקריים ותפעל במקביל לרשת קווי הרכבת הקלה שמעל פני הקרקע. המהלך צפוי לתת תרחיש בו לאחר שקווי הרכבת הקלה לא יוכלו לעמוד בעומסים מעבר לשנת 2050, אז יעד האוכלוסייה בעיר יגיע לסף של 1.8 מיליון נפש ויהיה קרוב להכפיל את עצמו מהמצב הקיים כיום.

נדגיש, כי עד לפני תקופה קצרה התפיסה הרווחת היתה שרכבות תחתיות (מטרו) היוו פתרון שהיה נכון לשעתם, אך בעת הנוכחית יש ללכת דווקא על מערכות שמעל הקרקע. זאת, בשל העובדה שהתחנות התת קרקעיות הופכות עם הזמן לבלתי סימפטיות. מסיבה זו, כבר לפני כ20 שנה, כאשר הוחל בתכנון הרכבת הקלה (בתקופתו של אהוד אולמרט רה"ע), אימצו דווקא את פתרון הרכבת הקלה ולא את הרכבות התחתיות.

אך כעת, כך נראה, הגיעו ברשויות התכנון למסקנה שונה. אולי בהשראת החמאס שהוכיח יכולות מרשימות בבניית מערכות תת קרקע...

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה