אחרי המחלוקת העזה: אושרה הרפורמה שתשפיע על עתיד התחבורה בירושלים



ועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה שמקדמים משרדי התחבורה והאוצר • בשלב הראשון יוקמו רשויות בירושלים, גוש דן וחיפה

הדיון בועדת הכלכלה | צילום: ועדת הכלכלה

"מטרופולין ירושלים": אחת מרפורמות התחבורה המשמעותיות ביותר שקודמו בישראל בעשורים האחרונים עברה היום (שלישי) שלב משמעותי, לאחר שוועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את הצעת החוק להקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות.

עוד בנושא:
"מי בראש"? לא רגוע ב'מטרופולין התחבורה' החדש שישנה את ירושלים


בשלב הראשון צפויות לקום רשויות תחבורה מטרופוליניות בירושלים, בגוש דן ובחיפה, ובהמשך יורחב המודל למטרופולינים נוספים ברחבי הארץ.

הרפורמה, שמקודמת על ידי משרד התחבורה ומשרד האוצר, נועדה לשפר את שירותי התחבורה הציבורית, לחזק את התיאום בין אמצעי התחבורה השונים, להאיץ פרויקטים תחבורתיים ולהפחית את עומסי התנועה במרכזי האוכלוסייה הגדולים.

הרשויות החדשות יהיו אמונות על תכנון, תיאום וניהול מערכות התחבורה הציבורית במרחב המטרופוליני, תוך שיתוף פעולה בין המדינה לרשויות המקומיות. המודל צפוי לכלול שילוב בין אוטובוסים, רכבות, רכבות קלות, מטרו, שבילי אופניים ומרכזי תחבורה משולבים.

האישור מגיע לאחר שבועות של מחלוקות בין הרשויות במטרופולין גוש דן סביב מבנה הרשות, כוח ההצבעה וזהות יו"ר הרשות.

במסגרת הפשרה שהושגה סוכם כי ראשון לציון תצטרף לרשות המטרופולינית בגוש דן החל משנת 2029, כהונת היו"ר שימונה על ידי שרת התחבורה תקוצר, ולמועצת הרשות יתווסף נציג חברה אזרחית בעל זכות הצבעה.

בקואליציית "מנתבים מחדש", המאגדת תשעה ארגוני חברה אזרחית, בירכו על המהלך ומסרו כי "אחרי יותר מ-30 שנה של המתנה ועל אף אקלים פוליטי לא יציב, ישראל קרובה מתמיד להשלמת רפורמה היסטורית בתחבורה הציבורית. אנו מברכים על ההסכמות שהושגו, ובפרט על שילוב נציג החברה האזרחית במועצת הרשות. כעת נותר להשלים את המהלך במליאת הכנסת ולהביא את הרפורמה לקו הסיום".

אם יאושר סופית במליאת הכנסת בימים הקרובים, החוק צפוי להעניק לירושלים ולמטרופולינים נוספים כלים נרחבים יותר לתכנון וניהול מערכות התחבורה הציבורית בתחומן.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן, בירך על אישור ההצעה וציין כי "לא ראיתי את זה קורה בהרבה משרדים אז כל הכבוד".

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, אמרה כי "זהו יום משמעותי עבור התחבורה הציבורית בישראל. לאחר יותר משלושה עשורים של דיונים, אנחנו מקדמים מהלך שיחזק את התחבורה הציבורית ויאפשר קבלת החלטות קרובה יותר לציבור ולצרכים המקומיים".

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הדגיש כי "הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות היא רפורמה שנמצאת בקונצנזוס מקצועי רחב כבר למעלה מ-30 שנה, ומהווה סטנדרט מקובל בכל המדינות המפותחות".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, ציין כי "הקמת הרשויות המטרופוליניות היא צעד משמעותי בבניית מערכת תחבורה ציבורית מתקדמת, מתואמת ויעילה יותר".

המהלך צפוי להשפיע באופן ישיר על תושבי ירושלים, שתהיה אחת משלוש הערים הראשונות שבהן יוקם המנגנון החדש לניהול ותכנון התחבורה הציבורית.

להצטרפות לקבוצות ועדכוני "ירושלים החרדית" בוואטסאפ לחצו כאן

מעוניינים להגיב? לדווח? צרו איתנו קשר במייל האדום [email protected]


$(function(){setImageBanner('267627dc-a6f3-48d2-a4f9-f98538ef826f','/dyncontent/2026/6/3/bca8a0b1-fd4d-431b-b675-cae5e782dd95.gif',19748,'מתקדמים לכללית',525,78,false,58887,'Image','');})
 
 
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה