רכבת קלה, חניוני ענק ושכונות חדשות: הפרויקטים שישנו את ירושלים ב-2025
31.12.24 / 11:27
התוכניות לשנה הקרובה כוללות את השלמת עבודות הפיתוח לקראת הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה, הקמת חניונים עם אלפי מקומות חניה בכניסות לעיר, ופיתוח שכונות מגורים חדשות. האם סוף סוף נראה פתרון לעומסי התנועה?
חברת מוריה, זרוע הביצוע של עיריית ירושלים לפיתוח תשתיות, חשפה השבוע את תוכניות העבודה שלה לשנת 2025.
במוקד התוכניות: השלמת חניון שז"ר התת-קרקעי, שיציע 1,300 מקומות חניה חדשים בכניסה למרכז העיר. החניון יצטרף למערך "חנה וסע" שכבר מוקם בכניסות לעיר, הכולל את החניונים בצומת בייט (2,200 מקומות), נחל שורק (1,000 מקומות) ורוזמרין (1,000 מקומות).
"המטרה היא להקל על העומס במרכז העיר," מסביר גלעד בר-אדון, מנכ"ל חברת מוריה. "נהגים שמגיעים מחוץ לעיר יוכלו להחנות בכניסה ולהמשיך בתחבורה ציבורית."
בשורה טובה נוספת לתושבי העיר היא גשר "מחלף בייט מזרח" שייצא לדרך השנה. הגשר החדש יחבר בין כביש 16 לרחוב הרצוג, ויאפשר לנהגים לעקוף מספר רמזורים. במקביל, יורחבו נתיבי התחבורה הציבורית בציר בגין, ויושלם כביש 22 שיחבר בין מחלף רמת שלמה להר חוצבים.
בתחום הרכבת הקלה, החברה תשלים את מקטע בר-אילן של הקו הירוק, ותמשיך בעבודות על הקו הכחול - שיחבר בין גילה לרמות לאורך 31 קילומטר. השנה גם יחלו העבודות על הקו הסגול, שיקשר בין קריית יובל לתלפיות.
בתחום הדיור והפיתוח העירוני, תושבי מורדות ארנונה יוכלו לראות התקדמות משמעותית: התשתיות ל-1,830 יחידות דיור כבר הונחו, והדירות הראשונות צפויות להתאכלס בתחילת השנה. במקביל, מתכננת החברה להקים פארקים חדשים ברחבי העיר, עם דגש על מתקני משחקים חדישים ושטחים ירוקים.
"כל הפרויקטים האלה יוצרים למעשה מפה חדשה של ירושלים," אומר ראש העיר משה ליאון, יו"ר דירקטוריון מוריה. "אנחנו לא רק פותרים בעיות תחבורה, אלא גם מייצרים מרחב עירוני חדש ומודרני יותר."
לדברי בר-אדון, למרות האתגרים של השנה החולפת והמחסור בכוח אדם בגלל המלחמה, רוב הפרויקטים מתקדמים לפי לוח הזמנים. "אני מקווה שב-2025 התושבים כבר יתחילו להרגיש את השינוי," הוא אומר. "המטרה שלנו היא להפוך את ירושלים לעיר נוחה יותר לתנועה, עם איכות חיים גבוהה יותר לתושבים."